Midgårdsmodellen

Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Foto: Fredrik Larsson

Hösten 2020 förverkligade vi vår vision om att skapa en skola med en arbetsmiljö som bidrar till minskad stress samtidigt som vi förbereder våra elever väl för vidare studier.

Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för längre och mer djupgående kreativa processer, där du har möjlighet att utveckla din förmåga att identifiera och övervinna utmaningar. Våra högskoleförberedande program följer därför något vi kallar midgårdsmodellen, som innebär att du läser färre kurser per termin än vad som är vanligt på andra gymnasieskolor. Det ger dig en bättre översikt över dina studier och möjliggör en jämnare studietakt under hela läsåret.

De flesta av våra skoldagar är uppdelade i två längre lektionsblock där du läser en kurs på förmiddagen och en annan på eftermiddagen (se exempelbild längre ner på sidan). Mitt på dagen finns ett längre lektionsfritt pass där du äter lunch och kan använda tiden för andra aktiviteter som är relevanta för dina studier och ditt välmående. Det kan innebära att delta i kreativ verksamhet, ha studietid med pedagoger, motionera, läsa läxor, njuta av föreställningar eller delta i aktiviteter som anordnas av elevkåren. Vi strävar efter att ditt lärande ska ske under skoltid och att du får möjligheten att utveckla en hållbar livsstil.

Har du frågor kring Midgårdsmodellen och hur vi arbetar på skolan, tveka inte att höra av dig till oss.

Midgårdsmodellen - exempel på elevschema

Senast uppdaterad: 8 april 2024