Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Om Riksfriidrottsgymnasiet (RIG) i Umeå

Riksfriidrottsgymnasiet finns i Umeå, som är "Norrlands huvudstad" med ca 132 000 invånare. Umeå är Norrlands centralort för utbildning, sjukvård, rättsväsende med mera. Umeå universitet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har cirka 38 000 studenter vilket ger en låg medelålder i staden. Umeå har ett rikt idrotts- och kulturliv. Umeå var Europas kulturhuvudstad 2014.
Mer fakta om Umeå kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Mer information om Riksfriidrottsgymnasiet hittar du nedan:

RIG-eleverna tillhör Umeå Elitidrottsgymnasium Öppnas i nytt fönster., som har cirka 400 elitidrottselever i totalt fjorton idrotter. Umeå Elitidrottsgymnasium är en del av Maja Beskowgymnasiet, som ligger ca 15 minuters promenad österut från centrala Umeå.
Kurser i specialidrott på sammanlagt 400 poäng kan läsas på de program där schemat idrottsanpassats: Barn- och Fritidsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet.

Förutom RIG finns det möjlighet att kombinera universitetsstudier med en elitsatsning på friidrott som student vid Friidrottens kompetenscentrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (FKC) vid Umeå universitet. Man får hjälp med träningen och med en individuell studieplan för att underlätta studierna. På  universitetet finns också de eftertraktade tränar-, idrottspsykolog-, idrottsvetenskap och idrottslärarprogrammen.

IFK Umeå arrangerade, tillsammans med Umedalens IF, Stora SM i friidrott under kulturhuvudstadsåret 2014! 2017 arrangerade IFK Umeå Nordiska Mästerskapet för U20. Hösten 2019 arrangerades Terräng-SM i Umeå.

RIG Umeås elever har under årens lopp haft många framgångar. 93av RIG Umeås elever har mellan 1982 och 2022 tävlat för Sverige i olika landslag. 2007 vann Erika Wiklund (nu Kinsey) från FIG Junior-EM i Holland i höjdhopp! Hon har senare varit med i EM, VM och OS! Några andra ungdomar som de senaste åren varit med i internationella juniormästerskap och/eller A-landskamper är sprintrarna Odain Rose och Isabelle Eurenius, medeldistansarna Viktoria Tegenfeldt, Robin Rohlén och Anton Asplund, hopparen Fredrik Konradsson samt kastarna Anton Andersson, Frida Bååth, Johnny Karlsson, Malin Johansson och Linn Jonsson. RIG Umeå är även en viktig stöttepelare i UC Norrland, där de fem nordligaste distrikten ingår. UC hanterar bl.a. tränarutbildning och uppföljning (t.ex. läger).

Vi har en otroligt fin inomhushall med de träningsfaciliteter man kan förvänta sig i en modern friidrottshall. Inomhushallen finns på Noliaområdet. Det finns även en eluppvärmd kastring för slägga och diskus vid friidrottshallen.

2010 invigdes Campus Arena som är vår utomhusfriidrottsarena i stan. Arenan ligger i anslutning till Umeå Universitet och IKSU Sport som är Nordens största träningsanläggning för studentidrottare.

Terrängen i Gammliaområdet erbjuder flera löparspår på 1.9, 3.2, 3.7 och 15 km.

Träningen genomförs helt och hållet under dagtid, före klockan 18. Tre förmiddagspass per vecka är schemalagda för träning plus ytterligare ett pass för viss idrottsteoriundervisning, som ligger under normal skoltid. Övrig träning sker under eventuella håltimmar samt i direkt anslutning till skoldagen, vilket gör att kvällarna är lediga för fritid och läxläsning.

Friidrottsgymnasiets tränare är tillgängliga för eleverna hela dagarna. Skoldagen utnyttjas effektivt eftersom det är korta avstånd mellan skola, träning och boende. Ett gratis mellanmål serveras på skolan på förmiddagen efter träningen och på eftermiddagen mellan cirka 14:00-14:50 före träningen så att eftermiddagsträningen inte sker på fastande mage.

På helgerna tränar man hemma med sin klubb eller på egen hand. Även på helger och lov hjälper
RIG-tränarna till med träningsprogram etc.

Umeå Elitidrottsgymnasium har en anställd sjukgymnast med mottagning på skolan. Vi kompletterar med privata sjukgymnaster med önskvärd specialkompetens. De jobbar både förebyggande och efter en skada har skett. Eleverna får vänta max en vecka på medicinsk hjälp vid idrottsskada.

Elever som kommer utifrån bor oftast på RIG:s elevhem, mitt i centrala Umeå. Vi erbjuder ett centralt beläget och billigt boende med cirka 50 rum, tre kök, matrum, samlingsrum och tvättstugor. Man kan även bli erbjuden boende i någon av kommunens lägenheter.

Umeå Elitidrottsgymnasium har en heltidsanställd elevboendekoordinator: Anna Bång. Hon nås på 070-345 80 74.

Friidrottsgymnasiet i Umeå är ett riksidrottsgymnasium med stöd från Riksidrottförbundet (RF) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.  och Svensk Friidrott (SFIF) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Svenska Staten, Umeå kommun och hemkommunerna står för utbildningens kostnader. Eleven kan söka bidrag (inackorderingstillägg) för boende, mat och hemresor via sin hemkommun. Eleverna får naturligtvis även studiebidrag.

Senast uppdaterad: 16 november 2023
Sidan publicerad av: Niklas Lindskog