Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Barn- och fritidsprogrammet'

Barn- och fritidsprogrammet

För dig som vill arbeta med människor och utveckla ditt ledarskap
1 Inriktning:
  • Fritid och hälsa

Barn- och fritidsprogrammet med inriktning Fritid och hälsa på Umeå Elitidrottsgymnasium är utbildningen för dig som är intresserad av ledarskap, träning, friskvård och hälsa. Utbildningen ger dig också grundläggande behörighet för vidare studier på universitet och högskola.

Utöver goda och fördjupade kunskaper inom just ledarskap, träningslära och hälsa erbjuder utbildningen dessutom en bredare förståelse för områden som människors lärande, utveckling och livsvillkor.

Under dina tre år på programmet varvas teori och praktik. I utbildningen ingår 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (APL) vilket ger dig nyttiga praktiska erfarenheter och möjligheter att träna ditt ledarskap. Det här innebär att du direkt efter utbildningen har bra förutsättningar för att söka arbete i exempelvis förskolor, skolverksamhet, träningsanläggningar eller som instruktör/tränare för barn och ungdomar.

Efter utbildningen kan du självklart också välja att söka vidare till högre studier. De kurser du läser inom programmet ger dig även grundläggande behörighet för universitet och högskola. Kanske funderar du på en universitetsutbildning till polis, psykolog eller idrottslärare? I så fall har du skaffat dig en god grund under dina tre år på Umeå Elitidrottsgymnasium.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Inriktning

• Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen
  • Arbetsplatsförlagd praktik (APL)
Efter studenten
  • Arbete på träningsanläggningar
  • Instruktör/tränare för barn och ungdomar
  • Arbete inom pedagogisk verksamhet (förskolor, skolor)
  • Högskolestudier (kräver grundläggande och/eller särskild behörighet)
Efter högskolestudier
  • Polis
  • Psykolog
  • Idrottslärare
  • Tränare på högre nivå
  • Lärare
  • Förskollärare
  • – Valet att gå Barn- och fritidsprogrammet var egentligen väldigt naturligt för mig. Jag är intresserad av ledarskap och älskar att omge mig med människor och göra saker i grupp.

Gabriel Erol - Barn- och fritidsprogrammet

Henrik Ragnvaldsson