Brons till Majas restaurangelever!

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Tisdag 21 februari deltog våra elever Ida, Wilma och Krisztian i Juniormedaljen 3.0 - en matlagningstävling för gymnasieungdomar. Våra elever var de enda årskurs 1-eleverna och trots detta kammade de hem en bronsmedalj!

– Väldigt positivt att våra elever placerar sig på en tredjeplats. Våra elever var dessutom de enda eleverna i årskurs 1 som deltog i tävlingen. Det ser jag som ett tecken på att vår restaurangutbildning håller väldigt hög klass, säger Jonas Stenlund som är rektor för Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Eleverna fick i förväg veta att huvudråvaran skulle vara skrejtorsk och sedan var det fritt fram att kombinera rätten.

Juniormedaljen 3.0 är en matlagningstävling för gymnasieungdomar. Tävlingen arrangeras av Svenska kockars förening och i år gick tävlingen av stapeln i Östersund.

Om programmet

Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet Öppnas i nytt fönster. är en skolförlagd yrkesutbildning som startade på Maja Beskowgymnasiet hösten 2022. Eleverna får bland annat lära sig hantera råvaror, olika tillagningstekniker, smaksättning samt hur mat och dryck passar ihop. Utbildningen innehåller mycket praktik jämfört med många andra gymnasieutbildningar och dessutom får eleverna grundläggande behörighet till universitet/högskola.

Flera kända kockar har tidigare gått på restaurang- och livsmedelsprogrammet i Umeå, som exempelvis Mathias Dahlgren, Melker Andersson och Thomas Sjögren.

För mer information kontakta:
Jonas Stenlund
rektor, Maja Beskowgymnasiet
jonas.stenlund@umea.se

Nazim Imeri
lärare Restaurang- och livsmedelsprogrammet
nazim.imeri@umea.se

Ida och Wilma står längst till höger i bild. Bilden är tagen i samband med prisutdelningen.