Flera UF-priser till Maja Beskow 2024!

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Under onsdagskvällen 13 mars 2024 korades årets vinnare i UF-mästerskapen Västerbotten 2024 på Sara kulturhus i Skellefteå. Det blev flera fina priser till Maja Beskowgymnasiet. ReFash UF vann kategorin Årets ekologiskt hållbara, Pallkungarna UF blev 2:a i kategorin Årets innovation och GLAS-KLART UF blev 3:a i kategorin Årets tjänst. Maja Beskowgymnasiet utsågs dessutom till Årets UF-skola.

ÅRETS EKOLOGISKT HÅLLBARA (SM-kvalificerande)
Tävlingsvärd: ABB

Vinnare: ReFash UF - Maja Beskowgymnasiet, Umeå kommun
Motivering: Genom att skapa en lönsam affär av att återbruka kvarglömda plagg har företaget inte bara minskat textilavfall utan även sett till att plaggen skapar värde för fler. Deras arbete inspirerar till hållbar konsumtion och visar på möjligheterna inom cirkulär ekonomi. En skalbar och lönsam affärsmodell som också tar hänsyn till den sociala hållbarheten och uppmuntrar fler att handla second hand. En värdig vinnare som visar vägen mot en grönare framtid!

ReFash UF kommer att representera Västerbotten vid SM som avgörs i Stockholm 28-29 maj.

ÅRETS INNOVATION
2a plats: Pallkungarna UF - Maja Beskowgymnasiet, Umeå kommun

ÅRETS TJÄNST
3e plats: GLAS-KLART UF - Maja Beskowgymnasiet, Umeå kommun

ÅRETS UF-SKOLA
Tävlingsvärd: Svenskt näringsliv

Vinnare: Maja Beskowgymnasiet, Umeå kommun
Motivering: Årets UF-skola arbetar aktivt med att bygga förutsättningar för långsiktig utveckling genom att arbeta tillsammans, vilket märks både genom gott samarbete mellan kollegor, starkt stöd från skolledning samt gemensamt arbete för elevernas utveckling i alla tre år. Skolan har sedan start haft UF-företagande som en naturlig del i undervisningen där man förra året hade ett genomslag på 66% och där vi ser goda förutsättningar att man inom kort når målet att eleverna oavsett gymnasieprogram ska få chansen att driva UF-företag. Laget före jaget och stark tillväxt i UF-företagandets spridning på skolan utmärker årets vinnare. Årets UF-skola är Maja Beskowgymnasiet!

Från vä: Johan Edin, Anders Norberg, Kicki Barrestål, Niclas Olsson, William Viktorsson - samliga är lärare på Maja Beskowgymnasiet

Från vä: Johan Edin, Anders Norberg, Kicki Barrestål, Niclas Olsson och William Viktorsson - samliga är lärare på Maja Beskowgymnasiet

– Lärarna på Maja Beskowgymnasiet brinner för entreprenörsskap och gör sitt yttersta för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar för lärande, det är jättekul att detta uppmärksammas. UF-företagande handlar mycket om att ta lärandet till en ny nivå. Eleverna får träna och utveckla sin kreativitet, sin förmåga att lösa problem och ta ansvar - viktiga kunskaper och erfarenheter som de har nytta av hela livet. Det ligger ett enormt jobb bakom att nå prispallen i regionfinalen. Konkurrensen är stenhård. Grymt bra jobbat och stort grattis!, säger Jonas Stenlund, rektor Maja Beskowgymnasiet.

För mer information kontakta:

Johan Edin
Ekonomilärare, Maja Beskowgymnasiet (och tidigare vinnare av kategorin Årets UF-lärare)
johan.edin@umea.se

Ung företagsamhet (UF) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.