Branschen ska vara med och utbilda nya (stjärn?)kockar

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Maja Beskowgymnasiet har inlett ett samarbete med den lokala restaurangbranschen inför nystarten av Restaurang- och livsmedelsprogrammet hösten 2022.
– Väldigt positivt att branschen vill vara med och utforma utbildningen för att sedan också ta emot våra elever, säger Sten Persson som är samordnare mellan skolan och näringslivet.

Företrädare för flera lokala restaurangföretag har tyckt till om utbildningens kursinnehåll. Skolan är också överens med branschen om att etablerade kockar ska ansvara för vissa delar i utbildningen. Allt för att eleverna ska ha relevanta kunskaper efter gymnasiet.
– Det är viktigt att eleverna blir anställningsbara, inte bara i Umeå utan i hela världen, påpekar Sten Persson.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet Öppnas i nytt fönster. är en skolförlagd yrkesutbildning. Eleverna får bland annat lära sig hantera råvaror, olika tillagningstekniker, smaksättning samt hur mat och dryck passar ihop. Utbildningen innehåller mycket praktik jämfört med många andra gymnasieutbildningar och dessutom får eleverna grundläggande behörighet till universitet/högskola.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet startar hösten 2022 i nyrenoverade lokaler i anslutning till skolrestaurangen på Maja Beskowgymnasiet.

Flera kända kockar har tidigare gått på restaurang- och livsmedelsprogrammet i Umeå, som exempelvis Mathias Dahlgren, Melker Andersson och Thomas Sjögren.

För mer information kontakta:
Sten Persson
samordnare, Umeå kommun
sten.persson@umea.se

Jonas Stenlund
rektor, Maja Beskowgymnasiet
jonas.stenlund@umea.se

Från vänster: Jörgen Engdahl, ägare till Hunger och Törst och restaurang Harlequin i Umeå samt ordförande i restaurangbranschrådet, Jacob Markström, kökschef på Köksbaren i Umeå, Hanna Eriksson, restaurangchef Umeå Folkets Hus, Henrik Ragnvaldsson, rektor Maja Beskowgymnasiet samt Sten Persson, samordnare Umeås kommunala gymnasieskolor och näringslivet.