Temadag om samtycke och relationer på Södra Ålidhemsskolan

Kontakta Södra Ålidhemsskolan F–9

Södra Ålidhemsskolan F–9

Besöksadress: Lärarstråket 1

Under hösten har eleverna i årskurs 6–9 på Södra Ålidhemsskolan deltagit i en temadag med samtycke och relationer som huvudrubrik. Eleverna har tillsammans diskuterat, gjort övningar, gått tipspromenad och deltagit i flera kreativa stationer på temat.

Elever åk 6-9 på torget som lyssnar på Shanazi hjältar.

Temadagen inleddes med en digital introduktion av Demet Ergun från Fatta, en ideell förening med rötterna i Umeå som arbetar mot sexuellt våld och för samtycke Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i praktik och lagstiftning. Tillsammans med Demet pratade eleverna om samtycke, sexualitet och relationer samt hur vi skapar en samtyckeskultur i klassrummet och på skolan.

Eleverna mötte Tjejjouren, Bris, Fältarna och första linjen

Därefter har eleverna jobbat med språkbruk, trygghet på nätet och olika kreativa uttryck med sina mentorer och Ungdomsmottagningen, Kulturskolan och biblioteket.

Under rasterna möttes de av representanter från Tjejjouren, Bris, Fältarna och socialtjänstens första linje med information. Fritidsgården hade öppet hela dagen och ordnade med tipspromenad på temat.

Efter lunch samlades alla elever på skolans torg för en föreläsning av Shanazi hjältar från Gävle kommun som arbetar förebyggande mot hedersförtryck och våld Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. De pratade om vad hedersrelaterat våld är och vikten av att vi pratar om våra känslor och svåra erfarenheter. Avslutningsvis hade de en workshop med årskurs 8.

– Det är viktigt att belysa hur vi kan jobba våldsförebyggande och göra skillnad. Alla ska få vara den individ de vill vara. Ingen ska behöva leva med hot, säger verksamhetsledaren Robin om varför dessa ämnen är så viktiga att prata om.

Eleverna avslutade dagen med reflektion och utvärdering.

Eleverna nöjda med temadagen

Eleverna Yasamin och Joar i årskurs 9 tyckte det var bra att skolan hade en temadag med aktiviteter istället för att de skulle sitta och lyssna på en vanlig lektion. De uppskattade att de fått lära sig om de här frågorna på ett nytt sätt, även om inte all information var okänd sedan tidigare. Särskilt Shanazi hjältar tyckte de var inspirerande.

– Det var modigt att killarna där pratade om känslor, eftersom det kan vara svårt, särskilt i förorten, säger de.

Temadag – Ett sätt att lyfta frågor ur läroplanen

För att genomföra den här dagen har skolan samarbetat med biblioteket, kulturskolan och fritidsgården. Södra Ålidhemsskolan har ett löpande samarbete med dessa verksamheter för att bidra till trivsel och trygghet för sina ungdomar i stort och smått. I våras hade de också en temadag tillsammans med mer kulturfokus där biblioteket var huvudarrangör.

– En temadag är ett sätt att lyfta viktiga frågor ur läroplanen som vi sedan har med oss aktivt i vårt vardagliga arbete på skolan, säger skolans biträdande rektor Johanna Svensson.