Kontakta Ung i Umeå kommun

Besöksadress: $municipality.address
Öppettider: $municipality.hours

Om Mariehems fritidsgård

På Mariehems fritidsgård har vi ateljé med material för skapande, sällskapsspel, kök, rörelserum, kafé och tv-rum.

Mariehems fritidsgård
Törnskatevägen 18
906 51 Umeå
090-16 21 40

vår youtube-kanal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du också filmer som visar hur du hittar till fritidsgården från olika busshållplatser. Där finns också filmer inifrån själva fritidsgården.

På fritidsgården finns det mesta, exempelvis spel, pussel och symaskin. Här finns också e-sportsdatorer, virtual reality och greenscreen för att göra egna videor.

I kaféet går det bra att betala med kontanter, kort och swish.

Riktad verksamhet för dig med funktionsnedsättning

Hos oss har vi riktade kvällar för dig med funktionsnedsättning. Dina vänner, personliga assistenter och boendepersonal är givetvis också välkomna.

Tisdagar för dig med funktionsnedsättning
På tisdagar har vi verksamhet för dig med funktionsnedsättning och som går eller har gått i särskola eller träningsskola.

• På tisdagskvällar riktar vi oss till dig som är 13–20 år.

Onsdagar för dig med autismspektrumtillstånd (AST)
På onsdag kvällar riktar vi oss särskilt till dig med autismspektrumtillstånd.

• På onsdagskvällar riktar vi oss till dig som är 13–20 år.

Torsdag, fredag och lördag har vi öppet för alla mellan 13 och 17 år
På torsdagar, fredagar och lördagar har vi verksamhet för alla ungdomar 13–17 år.

Vi samarbetar med Fritid för alla

Steget från ung till vuxen kan ibland kännas både långt och svårt. Mariehems fritidsgård samverkar med verksamheten Fritid för alla för att göra steget så kort och lätt som möjligt.

Fritid för alla har verksamhet för vuxna med funktionsnedsättningar, från 20 år och uppåt. De har också särskild verksamhet för vuxna med Aspergers syndrom, också det från 20 år och uppåt.

Genom att ha aktiviteter tillsammans lär du känna personalen på Fritid för alla vilket kan kännas tryggt om du ska besöka den verksamheten.

Läs mer om Fritid för allas verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Aktiviteter utanför gården

Ibland gör vi aktiviteter utanför gården, till exempel kan vi åka och bada, bowla, åka skidor, grilla, eller åka på läger. Vi har även, tillsammans med de andra gårdarna i Umeå, tillgång till en lägergård som ligger i Balfors utanför Bjurholm. Dit kan man åka på läger över bara en dag eller med övernattning och utföra en mängd olika aktiviteter.

Mariehems fritidsgård gör återkommande utflykter såsom till äventyrsbad, bio och spökvandring.

Arbete med symboler

För att du som besökare lättare ska kunna orientera dig arbetar vi med särskilda symboler till våra nyheter.

Symbol i form av en blå halvmåne med grå kant. Denna symbol står för verksamhet riktad till besökare med AST-diagnos på Mariehems fritidsgård.

Nyheter med månen som symbol är nyheter riktade till unga (13–20 år) med AST.

Symbol i form av en gul/orange sol med röda kanter. Denna symbol står för verksamhet riktad till besökare på Mariehems fritidsgård som går eller har gått i särskola eller träningsskola.

Nyheter med solen som symbol är nyheter riktade till unga (13–20 år) som går eller har gått i särskola eller träningsskola.

Senast uppdaterad: 27 mars 2024
Sidan publicerad av: Rasmus Andegras