Välkommen till Kulturskolan våren 2024

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Nu är vårterminen igång och vi vill välkomna både nya och erfarna deltagare och elever till vår kursverksamhet!

Tack till alla er som under hösten svarade på vår enkät om trygghet, delaktighet samt gav oss input på fortsatt utveckling av Kulturskolan. Det är mycket värdefullt för oss att ta del av både ungas och vårdnadshavares åsikter och feedback. Det värmer också att de allra, allra flesta ger så fin återkoppling. Glöm inte att lägga in ert barns e-postadress i StudyAlong, för framtida enkäter! Då kan de svara själva på de frågor som ju framför allt rör dem.

Har du frågor kring undervisning på skoltid, läs gärna mer på denna sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Skolverket menar att elever kan delta i Kulturskolan på sin skoltid, och information om detta kan delges rektor vid behov.

För dig som har undervisning på Midgårdsskolan ligger vår entré på Reveljgränd 3. Övriga ingångar till skolan är låsta kvällstid.

StudyAlong

Vi arbetar med systemet StudyAlong för anmälan och kommunikation. Här anmäler ni er, meddelar frånvaro, betalar avgifter för kurser och eventuella instrumenthyror. Ni som valt faktura som betalningsmedel för vårterminen kommer att få denna i början av mars.

Om du spelar ett instrument hos oss får du kostnadsfritt delta i våra orkestrar och ensembler. Det är viktigt att du loggar in och bekräftar ditt deltagande även i våra orkestrar, så att vi får koll på vilka elever som finns med i verksamheten.

Ladda ner appen! Den heter StudyAlong och finns där appar finns.

OBS! Meddela alltid frånvaro till din pedagog/lärare! I överenskommelse med din lärare/pedagog kan detta ske via StudyAlong-appen eller via sms.

Kulturskolans dag 25 maj

I år manifesterar vi Kulturskolans alla verksamheter på stan den 25 maj. Mer information kommer!

Möjlighet att påverka

I Kulturskolan har du som elev/deltagare möjlighet att påverka. Du kan ta upp frågor, förslag och tankar med din lärare/pedagog när ni ses, boka ett möte med hen eller skicka ett mejl med frågor, önskemål och funderingar. Du kan också kontakta oss här. Även du som är vårdnadshavare kan ta kontakt med dina barns lärare/pedagog om du har frågor eller tankar kring ditt barns deltagande i någon av våra kurser.

Vi har en elevförening för alla som deltar i Kulturskolans kurser. Vi uppmanar alla att kostnadsfritt gå med i elevföreningen! Lite längre ner finns information om hur du går till väga för att bli medlem.

För löpande information följ oss på Facebook och Instagram @kulturskolaniumea eller på vår hemsida, www.umea.se/kulturskolan, där vi regelbundet uppdaterar information om aktuella frågor.

Kontakt

Du får gärna höra av dig till någon av oss som arbetar på Kulturskolan. Gäller dina frågor något som rör din kurs, så tar du kontakt direkt med din lärare/pedagog. Avgiftsbefrielse söker du när du väljer kurs i StudyAlong.

Kontakta oss/ Vanliga frågor Öppnas i nytt fönster.

På samma sida finns även svar på vanligt förekommande frågor.

Kulturskolans elevförening i Umeå

Även vi i elevföreningen (KEU) vill hälsa alla elever och deltagare välkomna. Vi är en förening av barn och unga, för barn och unga, och vi har funnits på Kulturskolan i över 13 år. Vi vill att barn och unga ska kunna påverka sin tid på Kulturskolan och göra den till en plats där alla elever och deltagare utvecklas och trivs.

Alla som deltar i Kulturskolans kurser kan gå med i elevföreningen. Ett medlemskap i elevföreningen är kostnadsfritt och ställer inga krav på dig som medlem. Genom att bli medlem kan du delta i tävlingar, ta del av medlemsförmåner, eller söka stipendier för ditt kulturutövande. Dessutom ökar du barn och ungas inflytande i Kulturskolan, och över kulturpolitiken i Umeå. Medlemskapet är dessutom knutet till Riksförbundet Unga Musikanter (RUM) och Ung teaterscen, vilket även ökar ungas inflytande och möjlighet till kultur nationellt. Det vore därför jätteroligt om just DU vill bli medlem. Du blir lättast medlem genom att registrera dig här: https://ebas.rum.se/blimedlem/keu Länk till annan webbplats.

Du kan också prata med din lärare/pedagog så hjälper de dig. Har du förslag på saker du vill göra, något du vill förändra, eller frågor om elevföreningen så skicka dessa till kulturskolanselevforening@gmail.com Alla frågor, idéer och förslag är mer än välkomna.

Vänliga hälsningar KEU, via ordförande Jonatan Widmark

Ladda ner Elevföreningens välkomstbrev för utskrift , 85 kB.

Senast uppdaterad: 7 februari 2024
Sidan publicerad av: Emma Skog