Kontakta Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Om oss

Kulturskolan i Umeå har ett brett och viktigt uppdrag i Umeå kommun. Vi arbetar med i huvudsak tre typer av verksamheter för att nå så många barn och unga som möjligt; vår kursverksamhet, vår öppna verksamhet och vår verksamhet i och för skolan.

Kursverksamheten

Vi erbjuder kurser i ett stort antal ämnen för barn och unga mellan 0–25 år. Inga förkunskaper krävs som regel, lärandet utgår från varje barns egna förutsättningar, intresse, ambition och förmåga. På vår hemsida under Kurser och utbud och i vår kurskatalog (studyalong.se/umea) kan du läsa mer om vad vi erbjuder för ämnen och kurser och vad som finns att anmäla sig till just nu! Kurskatalogen öppnar i regel i mitten av januari för vårterminen och i mitten av juni för höstterminen. Våra kurser kostar 300–600 kr per termin, men du kan också ansöka om avgiftsbefrielse.

Öppen verksamhet

I vår öppna verksamhet kan du, kostnadsfritt, prova på ett nytt ämne eller fördjupa dig i det du vill utveckla. Denna del av Kulturskolan vill vi utveckla, och har också ett stöd från Kulturrådet för att kunna finnas tillgängliga för fler unga, och på fler platser.

Vår öppna verksamhet för familjer med yngre barn finns på Hamnmagasinet (skapande lördagar) och runt om på kommunens bibliotek. Här möter du våra pedagoger i skapande, drama och musik och du kan ta del av gratis föreställningar och workshops av olika slag. Vi arrangerar även lovverksamhet för äldre barn och ungdomar, ofta i samverkan med biblioteken, fritidshem eller studieförbunden. Lovverksamheten är både en chans att prova på något nytt, men vi ger även möjlighet till fördjupning av det ämne du redan är intresserad av, i form av kortkurser, läger och workshops.

Jobbar du i en annan del av kommunens verksamhet eller i en förening och vill samverka med Kulturskolan? Ta kontakt med Beatrice Hammar, Kulturskolechef: beatrice.hammar@umea.se

Verksamhet i och för skolan

För oss är skolan vår viktigaste arena att finnas på, då vi här faktiskt har möjlighet att träffa alla barn och unga, oavsett tidigare intresse för konst och kultur och vilka förutsättningar som finns i hemmamiljön. I skolan finns vi både i klassrummen och på fritidshemmen. Vår största samverkan med skolan är El Sistema-verksamheten på tre grundskolor på Ersboda. Vi har också skolans förtroende att planera och genomföra Skapande skola i kommunens alla skolor. Förutom detta så besöker vi för- och grundskolor med professionella scenkonstföreställningar, drama- och kulturpedagogiska program och genomför också längre projekt i skolans värld, där målsättningen är att ge större utrymme för estetiska lärprocesser, kopplade till läroplan. Är du lärare eller pedagog i Umeå kommuns för- och grundskolor så kan du läsa mer om våra möjligheter till samverkan på intranätet.

Läs gärna vår kvalitetsdeklaration: Kulturskolans kvalitetsdeklaration Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Titta gärna på vår informationsfilm om du vill se mer av vår verksamhet

Inflytande, delaktighet och Kulturskolans elevförening i Umeå

Vi vill ha en verksamhet som erbjuder både bredd och möjlighet till fördjupning. För oss är det viktigt att ha välutbildade lärare och pedagoger i våra ämnen, för att du som elev eller deltagare ska få så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas inom de ämnen vi erbjuder. Men vi vill också att vår verksamhet ska kännas attraktiv och angelägen för dig som är ung i Umeå. Därför vill vi gärna ha din åsikt och dina förslag om Kulturskolans kursutbud och om vår öppna verksamhet. Lämna synpunkter eller önskemål här.

Alla barn och unga som deltar i vår kursverksamhet kan kostnadsfritt gå med i Kulturskolans Elevförening. Föreningens uppgift är att föra deltagarnas åsikter uppåt i organisationen och komma med förbättringsförslag, både på gruppnivå och på organisationsnivå. Deltagare och grupper inom Kulturskolan har även möjlighet att söka ekonomiskt stöd från föreningen till exempelvis för resor, samarbeten med andra kommuner och föreställningar. Ett medlemskap i elevföreningen ger även medlemsskap i RUM, Riksförbundet Unga Musikanter Länk till annan webbplats. och till Ung Teaterscen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vill du veta mer om elevföreningen och olika sätt du kan engagera dig? Kontakta Elevföreningens ordförande Jonathan Widmark: kulturskolanselevforening@gmail.com

Du kan också följa elevföreningen på Facebook där de heter @kulturskolanselevforening Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du bli medlem i föreningen? Registrera dig här: Kulturskolans elevförening i Umeå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Statens Kulturråd och Kulturskolecentrum har gjort en film om vårt arbete med delaktighet och inflytande. Lyssna till vår verksamhetschef Beatrice och elevföreningens ordförande Jonahtans tankar i klippet nedan.

Senast uppdaterad: 11 april 2024
Sidan publicerad av: Peter Lundgren