Fördjupningslinjen

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Ansökan 22/23

Ansökan för läsåret 22/23 är nu stängd.

Fördjupningslinjen musik

Vill du prioritera ditt musicerande och ta chansen att utvecklas ännu mer? Kulturskolans fördjupningslinje vänder sig till dig som har stort intresse för musik och vill satsa på ditt musicerande under din högstadie- och gymnasietid. Här får du utökad tid på ditt huvudinstrument, undervisning på bi-instrument samt lektioner i musikteori. Du får många möjligheter till musicerande i ensembler, orkestrar eller körer och medverkar vid olika konserter. Undervisningen ger en god grund för högre musikstudier.

För att erhålla en plats krävs att du gör en provspelning som du förbereder själv eller tillsammans med din lärare. Detta år sker provspelningen digitalt. Du ska spela in ett obligatoriskt och ett valfritt stycke. Information gällande det obligatoriska stycket och hur videon skickas in kommer delas ut av elevens nuvarande musiklärare. Om eleven inte redan går på Kulturskolan kommer en lärare att kontakta er. Videon granskas sedan av en jury som består av lärarrepresentanter från olika ämnesgrupper som bedömer den musikaliska och tekniska nivån.

Videoinspelningen kan göras med elevens privata mobilkamera. Om du behöver stöd i att spela in videon meddelas det i anmälan. Videon ska sedan skickas till Kulturskolan senast måndag 17 maj. För att anmäla dig, fyll i formuläret vi länkat till ovan.

Antalet lediga platser varierar från år till år med plats för upp till 25 elever.

Kursens innehåll
  • Huvudinstrument – 40 minuter enskild lektion/vecka
  • Bi-instrument – 20 minuter enskild lektion/vecka
  • Musikteori – 40 minuter grupplektion/vecka
  • Ensemblespel – medverkan i Kulturskolans ensembler, orkestrar eller körer
  • Konserter – vanligen vid terminsslut men även fortlöpande under läsåret
Avgifter

Det här är en av Kulturskolans fördjupningskurser. Läs mer om våra avgifter för de olika kurstyper

Avgifter i Kulturskolan Öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 22 september 2022
Sidan publicerad av: Josefin Löfgren