Kontakta Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Skapande Lördag våren 2024

Välkommen på Skapande lördag! Skapande lördag är en gratis familjeaktivitet på Kulturskolan Hamnmagasinet med öppettiderna 12.00-15.00. Här får både små och stora barn göra olika typer av skapande aktiviteter, det kan vara skapande i ateljén, dansa eller spela trummor, prova på ett instrument, eller prova kostym och leka i sagorummet. Vi har också flera läshörnor och krypin där barn kan få ta det lite lugnt. Allt med fokus på barnens kreativitet och rörelsefrihet. Varje lördag visar vi också en scenkonstföreställning vid två tillfällen.

På Skapande lördag är alla barn välkomna, både barn med mycket spring i kroppen och barn som gärna vill ha det lite lugnare. Vi försöker alltid erbjuda en bredd av aktiviteter som ska passa så många som möjligt.

Fika serveras denna termin i caféet och betalas med Swish. Ingång sker som tidigare via Kulturskolans ingång.

Besöksadress: Kulturskolan Hamnmagasinet, Västra Strandgatan 4, 903 26 Umeå

Plats: Mariehem

Kulturskolan POP UP: Lördag 16 mars 12:00-15:00

en person ligger på ett mörkt scengolv och tittar på ett timglas

Plats: Mariehems centrum, Sjuans mötesplats

Teaterföreställning: Den osynliga

Med Teater Pero
Tid: 13:00
Målgrupp: Passar barn från 3 år
Längd: 30 minuter
Biljettinformation: 60 platser. Begränsat antal platser, gratisbiljetter delas ut när vi öppnar 12:00

En berättelse om Ninni som får följa med hem till familjen med det stora hjärtat. Ninni har tidigare bott hos en tant som skrämt henne så till den milda grad att hon har blivit alldeles tyst.
Och helt osynlig.
Att bli sedd och älskad är viktigt för ett barns utveckling. I denna berättelse får vi uppleva vad brist på kärlek kan leda till men också en stor portion hopp om att allt går att förändra!

Att bli ett osynligt barn är inte svårt. Att som liten mötas av ironi och hjärtlöshet kan leda till att man varken förstår humor eller lär sig vad omtanke är…och då är det kanske enklast att inte ta någon plats alls.
I familjen med det stora hjärtat får Ninni vara med på allt. Familjen inkluderar Ninni i alla sina bestyr och sakta men säkert blir Ninni alltmer synlig. När mamman i familjen med det stora hjärtat blir ansatt är det Ninni som sätter ner foten och då händer det – hon får tillbaka sin självkänsla och blir synlig igen!

Fritt efter Tove Janssons novell Det osynliga barnet.
Föreställningen spelas med TAKK* vilket betyder att vissa ord förstärks med tecken.
*Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation

Världsmusik (rytmik med musik från hela världen)

Med Diana Luisa Costin, musiklärare
Tid: 12:15, 13:00, 13:45
Målgrupp: 4 år och uppåt
Längd: 30 minuter
Antal platser: 12 platser Begränsat antal platser, gratisbiljetter delas ut från 12:00
Följ med på ett världsmusikaliskt äventyr! Genom rytm, dans och sång på olika språk får du och ditt barn tillsammans känna musiken och träna på grunderna i notläsning ett lekfull sätt.

Dans och trummor med Didier

Med Didier Blekou, danspedagog
Tid för trumworkshop: 12:15 & 13:45
Tid för dansworkshop:
12:55 & 14:25
Lokal: fack 2
Målgrupp: För alla åldrar
Längd: 30 minuter. Begränsat antal platser, gratisbiljetter delas ut från 12:00
Kom och dansa modern afrikans dans tillsammans med danspedagogen Didier Blekou! Didier har också med sig sina Djembe-trummor så att barnen tillsammans får skapa rytmisk musik i en trumworkshop.

Möte med clown

med Hanna, dramapedagog på Kulturskolan
Tid: 12:15-12:45
Målgrupp: Passar barn från 3 år
Antal platser: 10 barn/tillfälle (föräldrar medverkar som publik) Gratisbiljetter delas ut från kl 12.00
Det finns en clown i oss alla! Vill du testa att möta din egen clown? Kom och testa vara clown genom lek och rörelse.

Bygg din drömvärld

Med Josefin, Helena och Janne, pedagoger på Kulturskolan
Tid: 12:00-15:00
Målgrupp:
För alla åldrar
Antal platser:
Drop in i mån av plats, inga biljetter
Lokal: Domherren
Gör ett eget fantasidjur med hjälp av olika material och limpistol. Men vart ska fantasidjuren bo? Tillsammans bygger vi en drömstad för våra djur!

Fika

Andas ut och ta en paus från allt skapande. Det kommer finnas kaffe, festis, godbitar och smörgåsar att köpa med swish under dagen. Inget lyx, men till sjysta priser.

Senast uppdaterad: 25 april 2024
Sidan publicerad av: Josefin Löfgren