Kontakta Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Scenkonst och program på bibliotek våren 2024

Kulturskolan samordnar de föreställningar som visas på biblioteken runt om i Umeå. Här hittar du en sammanställning av höstens föreställningar. Samtliga föreställningar är kostnadsfria, men platsbiljett krävs. Dessa hämtar du på respektive bibliotek. För information om biljettsläpp och tider för programmen - besök minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och se kalendariet.

Biljettinformation

För mer information om biljetter och tider vänligen besök respektive bibliotek på

minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

bild mörkret

Foto: Bengt Jönsson

Mörkret

En fängslande dans och cirkusföreställning om ett barn som trots sin rädsla för mörker tillslut vågar bli vän med det. Det visar sig att mörkret är stort, omfångsrikt och fullt av monster men på ett helt annat sätt än vad barnet först trodde.

Barnet får följa med sin nya vän på en svindlande resa och de upplever fenomen och underverk som endast finns där det är mörkt.
Föreställningen ”Mörkret” berättas genom dans, cirkus, videoprojektion och musik och behandlar verkligheter, uppfattningar och ideér om mörkret och det okända. En främling kan vara ens vän. Det okända behöver inte vara farligt. Det någon tycker är fult tycker någon annan är vackert och nästan allting i världen har nyanser. Inte ens mörkret är bara svart.

Inspirerad av Pojken som var rädd för natten av Ray Bradbury

En familjeföreställning av Nordcirkus för barn från 4 år.

Fredag 4 maj kl. 14:00, Vävenscenen Väven

familjen stråke

Familjen Stråke

Lär känna stråkfamiljen och dess medlemmar Violin, Viola, Cello och Kontrabas. Kan en kontrabas bli arg? Hur låter en cello när den sjunger? Kan det bli kaos? Hur uppstår harmoni?
Det blir klassiskt, folkton, jazz, tango och kanske något mer..

Av Bernard Cauchard, prisbelönt regissör som bl a fick Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och ungdomsteaterpris 2016 för sin uppsättning Papper - En ordlös saga om livet med motiveringen att han ”skapat ännu ett hänförande allkonstverk, förbluffande kreativt, humoristiskt och rikt på atmosfär”.

Föreställningen är skapad i nära samarbete mellan regissör och ensemble och framtagen med stöd från Konstnärsnämnden och Musikverket.

Lördag 25 maj, Kulturskolans dag, Vävenscenen, Väven

sagodans

Fotograf Malin Grönborg

Sagodans

En flicka på väg till förskolan blir plötsligt förvandlad till ett stort troll. Vips så är föräldrarna bortskrämda, kompisarna uppkäkade och det före detta barnet får bosätta sig i skogen. Men en dag får barnet frågan om hon vill bli flicka igen. Vill hon det? En rolig och lite sorglig bok om att vara liten men samtidigt väldigt stor. Det är jag som är Trollet är också en bok för att fundera kring medkänsla och förståelse, rätt och fel.

Sagodansen inleds med en mysig stund då vår pedagog läser Det är jag som är trollet. Med sagan som inspiration – med rörelser, ord och fantasi – dansar, improviserar och leker barnen och danspedagogen sagan tillsammans. En lugn och fantasifull aktivitet med utrymme för barnens egna uttryck.

En föreställning av Balettakademin visas på följande bibliotek:

Onsdag 22 maj, Hörnefors bibliotek
Fredag 24 maj, Ersboda bibliotek
Tisdag 28 maj, Sävar bibliotek
Fredag 31 maj, Umedalens bibliotek

Biljett krävs. Besök minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för kontaktinformation till respektive bibliotek.

Senast uppdaterad: 29 april 2024
Sidan publicerad av: Emma Skog