Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Estetiska programmet inriktning Musik'

Estetiska programmet inriktning Musik

Högskoleförberedande program för dig som vill ha flera valmöjligheter i framtiden
3 Fördjupningar:
  • Instrument/sång
  • Musikproduktion
  • Musik/Sam

"Kom som du är, bli vad du vill bli!"

På musikinriktningen får du en högskoleförberedande utbildning där du har möjlighet att utveckla dina musikkunskaper och ditt konstnärliga uttryck utifrån det du brinner för.

Om utbildningen

Hos oss får du möjlighet att satsa på ditt intresse och utveckla din talang. Under utbildningen får du erfarenhet av flera olika stilar och genrer, både tekniskt och musikaliskt, samt individuell undervisning inom instrument- eller sång.

På programmet får du träning i att uppträda inför publik, spela i ensemble och sjunga i kör vilket ger dig en stabil bas för vidare studier inom musik- och kultur. Vi ger ett stort antal konserter och du kommer att få stå på många olika scener i både mindre och större sammanhang. Undervisning sker i våra kör- och musiksalar samt i skolans egen black box och inspelningsstudio. Vi arbetar tillsammans med den lokala musikscenen och utöver de produktioner som pågår på skolan får du också delta i workshops med etablerade artister och i lokala musikfestivaler.

En utbildning för dig

Utbildningen passar dig som i grunden har ett musikintresse och som vill utveckla dina musikkunskaper utifrån det du brinner för oavsett om du har stor erfarenhet eller är nybörjare

En utbildning - tre fördjupningsspår

Vi strävar efter en flexibel utbildning som ger dig möjligheten att växa under din gymnasietid. Därför har vi skapat ett första år där du får lite av alla de delar som musikutbildningen erbjuder. Detta kallar vi för öppet spår. Inför årskurs två väljer du sedan ett av tre fördjupningsspår: Instrument/Sång, Musikproduktion samt Musik/Sam.

Fördjupningarna har ett visst antal platser vilket gör att urval kan komma att ske beroende på hur många som väljer respektive fördjupning. Om så, sker urvalet utifrån betyg i de musikkurser som avslutas på vårterminen i årskurs ett.

Här ser du exempel på hur poängplanerna ser ut för de olika fördjupningarna. , 517.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Efter studenten

Många av våra elever fortsätter inom musik på olika sätt. En del arbetar professionellt
på scener runt om i landet, som musikskapare eller i undervisning medan andra har
musiken på en hobbynivå. Ubildningen ger dig en grundläggande högskolebehörighet, akademiska utmaningar och meriter, vilket gör att dörren ut i yrkesliv och vidare studier står öppen oavsett vad du väljer att göra efter gymnasiet.

Maxa din utbildning!

Din utbildning består av 2500 poäng varav 2000 poäng utgör programmets bas. I basen ingår både gymnasiegemensamma kurser, t.ex. svenska och matematik, och olika musikkurser. Väljer du någon av fördjupningarna instrument/sång eller musikproduktion har du 300p valbara kurser. Väljer du fördjupningen Musik/Sam har du hela 500p som valbara kurser som du själv styr över. Vi har ett brett urval av valbara kurser vilket gör att du både kan välja att fördjupa dig ytterligare inom musiken eller läsa kurser som ger dig en bredare kompetens, fler meritpoäng eller högre behörighet inför fortsatta studier. Oavsett vilka kurser du väljer får du en högskoleförberedande utbildning och våra studie- och yrkesvägledare finns här för att hjälpa dig i ditt val.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Om du önskar studera ett annat instrument än de som anges i kursutbudet på valwebben kan du kontakta oss via e-post: midgardsskolan@umea.se.

FÖRDJUPNINGAR

Fördjupning med fokus på ditt valda instrument, det egna musicerandet och att spela live i olika ensembler och projekt.

Fördjupning inom skapande, låtskrivande och att lära sig arbeta med musik utifrån olika scenarier och i olika typer av studiomiljöer.

Fördjupning som ger dig alla grundkurser som ingår i musikinriktningen i kombination med fler valbara kurser än de övriga fördjupningarna, vilket skapar möjlighet till bredare akademisk merit. Har du svårt att välja mellan samhällsprogrammet och musik är detta spår något för dig.

Ämnen och poäng

• Gymnasiearbete 100
Under utbildningen
  • Deltagande i invigningen av Umeå Jazzfestival