Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Estetiska programmet inriktning Estetik & media'

Estetiska programmet inriktning Estetik & media

Högskoleförberedande program för dig som vill ha flera valmöjligheter i framtiden
1 Inriktning:
  • Estetik & Media

"Utveckla din kommunikativa förmåga!"

Vill du lära dig fotografera, filma, grafisk design, skriva och producera kampanjer? Och samtidigt lära dig om mediers roll i samhället? Estetik & Media är för dig som är intresserad av att skapa berättelser som kan påverka och förändra.

Om utbildningen

Hos oss får du kunskap inom film, grafisk design, foto- och bildredigering med möjlighet till fördjupning. Tillsammans med engagerade lärare och klasskamrater jobbar du med idéarbete, skisser, digitala verktyg i bland annat film- och fotostudios.

Du får arbeta i bl.a. Adobe Premiere, Photoshop, Lightroom, InDesign och Illustrator. Hos oss är fokus på att jobba kreativt i grupp med andra men även i individuella projekt. Vi arbetar bland annat med stop motion, utställningar, kampanjer, affischer, förpackningar, fotoprojekt, filmproduktioner med mera. Utöver det har du liksom alla på skolan tillgång till ett stort utbud av valbara teoretiska och praktiska kurser inom alla möjliga områden. Utbildningen är högskoleförberedande.

En utbildning för dig

Utbildningen passar dig som vill utveckla din kommunikativa förmåga, tycker om film, foto, grafisk design och att skapa med hjälp av digitala verktyg. Oavsett vad du väljer att göra i framtiden kommer du att ha nytta av de kunskaper och kompetenser som du får.

Under utbildningen

• ÅK1 - Det första året fokuserar du på att tillägna dig grundkunskaper i de olika program, tekniker och mediala uttryck vi använder på Estetik & Media i kurserna Digitalt skapande, Medieproduktion och Foto. Åk 1 avslutas med arbetet med en reklamkampanj.
  • ÅK2 - Det andra året läser du Film & TV samt Grafisk design. Under detta läsår vidareutvecklar du dina kunskaper i estetiska uttryck och i kommunikation i arbetet med en informationskampanj med extern beställare.
  • ÅK3 - Under sista året kommer du ha uppnått en trygghet i ditt skapande och du kommer få chans att utmana dig ytterligare inom mediala uttryck och tekniker i gymnasiearbetet kopplat till ung företagsamhet.
  • Återkommande - Varje år får alla årskurser göra studiebesök samt delta i en heldag på Umeå Europeiska Filmfestival på höstterminen. Under läsåret har vi även förlagt en branschdag med inbjudna representanter från mediebranschen som berättar om sitt arbete, visar exempel på vad de gör samt berättar om vägen till yrket. I årskurs 3 görs en slututställning av elevernas gymnasiearbeten.

Efter studenten

Utbildningen är högskoleförberedande så alla dörrar står öppna. Vill du studera vidare inom medieområdet så finns goda möjligheter till studier på alla utbildningsnivåer - från folkhögskolor, KY-utbildningar, yrkeshögskolor till universitet och högskolor.

Exempel på våra produktioner

Informationskampanj med UmeBrå som beställare:
Vi måste prata om våldet - YouTube Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Maxa din utbildning!

Din utbildning består av 2500 poäng varav 2100 poäng utgör programmets bas. I basen ingår både gymnasiegemensamma kurser, t.ex. svenska och matematik, och olika mediekurser. De resterande 400 poängen väljer du själv hur du vill använda. Vi har ett brett urval av valbara kurser vilket gör att du både kan välja att fördjupa dig ytterligare inom film och media eller läsa kurser som ger dig en bredare kompetens, fler meritpoäng eller högre behörighet inför fortsatta studier. Oavsett vilka kurser du väljer får du en högskoleförberedande utbildning och våra studie- och yrkesvägledare finns här för att hjälpa dig i ditt val.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Ämnen och poäng

• Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen