Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Estetiska programmet inriktning Dans'

Estetiska programmet inriktning Dans

Högskoleförberedande program för dig som vill ha flera valmöjligheter i framtiden
1 Inriktning:
  • Dans

"Dans är livet!"

Drömmer du om att utforska dans i alla dess former och att pusha dina
gränser? Då är estetiska programmets dansinriktning något för dig!

Om utbildningen

På dansinriktningen arbetar vi mycket med praktiska projekt, både enskilt och tillsammans med våra andra estetiska program, och samarbetar med branschen och andra dansutbildningar vilket gör att du t.ex. får göra studiebesök till Norrlandsoperan, se aktuella föreställningar och delta i workshops med professionella dansare och pedagoger.

Hos oss får du även lära dig sambandet mellan dansteknik, skapande scenisk verksamhet, hur dans kan upplevas och tolkas ur olika perspektiv samt hur det är att möta en publik. Du får också möjlighet att lära dig mer om hur du som dansare kan ta hand om kroppen, bland annat genom undervisning i anatomi, alternativa träningsmetoder och mental träning.

En utbildning för dig

Utbildningen passar dig som har ett dansintresse och som vill utveckla dina danskunskaper och ditt konstnärliga uttryck utifrån det du brinner för och på den nivå du befinner dig på. För dig som är intresserad av att söka till programmet kan det vara bra att veta att du inte behöver vara proffs när du börjar. Vi börjar från grunden och ökar så småningom svårighetsgraden.

Efter studenten

Många av våra elever fortsätter inom dans på olika nivåer medan andra har dansen på en hobbynivå vid sidan av sitt yrke. Ubildningen ger dig en grundläggande högskolebehörighet,
akademiska utmaningar och meriter, vilket gör att dörren ut i yrkesliv och vidare studier står öppen oavsett vad du väljer att göra efter gymnasiet

Sagt om programmet

”Började på dansprogrammet på Midgårdsskolan helt utan förkunskaper i dans. Där utvecklade jag en högkvalitativ teknisk och konstnärlig grund som dagligen gynnat mig i min vidareutbildning.”
Jennifer Holmgren fd elev på dansprogrammet och blivande danslärare

"Alltid redo att utforska dans i alla sina former och pusha egna gränser – så känner vi på Norrlandsoperan när det gäller Midgårdsskolans danselever. Dansprogrammet med sina fantastiska pedagoger, en stor öppenhet och mod till utmanande samarbeten ger de bästa förutsättningarna för nästa generations danskonstnärer. Vi förvånas därför inte när vi regelbundet får välkomna framgångsrika svenska koreografer och dansare på Norrlandsoperans scener som har tagit sina första danssteg i Umeå."
Birgit Berndt, danschef Norrlandsoperan

"Danslinjen ger utrymme för kreativ utmaning och utveckling inom dans, oavsett om du dansat mycket eller lite sen tidigare. Jag hade inte tagit några längre danskurser innan gymnasiet, men ville testa och blev glatt överraskad över variationen och utmaningarna som kom med alla olika dansgenrer och workshops. Fick även mer förståelse för min kropp och hur jag ska ta vara på den. Rekommenderas starkt från min sida att välja dans som både är aktivt fysiskt och dessutom högskoleförberedande."
Anton Andreasson fd elev på dansprogrammet

"Förutom att programmet håller en mycket hög kvalitet så är dansprogrammet fenomenala på att samarbeta med andra aktörer för att ge deras elever en riktigt bra utbildning. Dansprogrammet är en viktig del i dansens ekosystem som bidrar till återväxt av nya dansare och koreografer. Många tidigare elever är dem vi nu ser på scener nationellt och internationellt. ”
Clara West, tidigare länsdanskonsulent, Dans i Västerbotten

Maxa din utbildning!

Din utbildning består av 2500 poäng varav 2100 poäng utgör programmets bas. I basen ingår både gymnasiegemensamma kurser, t.ex. svenska och matematik, och olika danskurser. De resterande 400 poängen väljer du själv hur du vill använda. Vi har ett brett urval av valbara kurser vilket gör att du både kan välja att fördjupa dig ytterligare inom dansen eller läsa kurser som ger dig en bredare kompetens, fler meritpoäng eller högre behörighet inför fortsatta studier. Oavsett vilka kurser du väljer får du en högskoleförberedande utbildning och våra studie- och yrkesvägledare finns här för att hjälpa dig i ditt val.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Ämnen och poäng

Under utbildningen
  • Workshops med gästlärare/aktiva dansare
  • Studiebesök