Majaelever vidare till Sverigefinal!

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Fredag 3 mars avgjordes en av semifinalerna i Utställningen Unga forskare i Umeå. Två elevgrupper från Maja Beskow hade kvalificerat sig till semifinalen - Alva, Kajsa och Rut (deras gymnasiearbete handlade om Odling utan jord) och Amanda och Natanael (deras gymnasiearbete handlade om Antibiotikaresistens).

Eleverna hade gjort snygga posters och befann sig på Unga forskares utställning på Curiosum hela dagen för att berätta om sina gymnasiearbeten och svara på frågor från besökande klasser och självklart även från juryn.

Som enda elever från Umeå tog sig Amanda Eriksson och Natanael Tångrot till finalen som avgörs i Stockholm i slutet av mars 2023.

Både Amanda och Natanael läser årskurs 3 på Naturvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet. Deras gymnasiearbete handlar om antibiotikarestistens. De har odlat fram antibiotikaresistenta bakteriestammar och jämfört deras DNA för att se om mutationen, som leder till antibiotikaresistens, sitter i bakteriens kromosom. Ett aktuellt och viktigt forskningsområde då antibiotikaresistens i framtiden beräknas ta 10 miljoner människoliv varje år.

Mer information om SM i forskning, Utställningen Unga Forskareprogrammet

Utställningen Unga Forskare har arrangerats sedan 1963 och är Sveriges största tävling för gymnasister inom naturvetenskap, teknik och matematik. Årets upplaga har rekordmånga deltagare. 782 gymnasieelever från hela Sverige deltar i en digital uttagning, följt av nio semifinaler runt om i Sverige och nationell final i Södertälje. Forsknings-SM avgörs den 27-30 mars på Södertälje Science Park. Då kommer runt 100 finalister göra upp om priser för över en halv miljon kronor.

Om Unga Forskare

Unga Forskare är Sveriges största ideella ungdomsorganisation med syfte att ge unga mellan 6 och 25 år förutsättningar att utveckla sitt intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Förbundet, som grundades 1977, engagerar årligen 10 000 ungdomar i föreningar och aktiviteter. Unga Forskare driver ett stort antal nationella verksamheter som samlar, belyser och uppmuntrar unga i Sverige med intresse för forskning och utforskning inom naturvetenskap, teknik och matematik.

Artikel i Västerbottens-Kuriren 2023-03-10 , 223.9 kB, öppnas i nytt fönster.

För mer information kontakta:
Jonas Stenlund
rektor, Maja Beskowgymnasiet
jonas.stenlund@umea.se

Hanna Uvell
lektor Naturvetenskapsprogrammet
hanna.uvell@umea.se

Amanda Eriksson och Natanael Tångrot i samband med prisutdelningen av Utställningen Unga forskares semifinal i Umeå 2023

Alva Plogner, Kajsa Edholm och Rut Marklund deltog också i semifinalen i Utställningen Unga forskare

Agnes Plogner, Kajsa Edholm och Rut Marklund vid Utställningen Unga forskares semifinal i Umeå