Resestipendium möjliggjorde praktik i Spanien

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Vår åk 3-elev Olivia Garcia, som läser Lärlingsutbildningen med inriktning Restaurang- och livsmedel på Maja Beskowgymnasiet, fick för 1,5 år sedan Maja Beskowgymnasiets resestipendium. Stipendiet tog henne nyligen till Lanzarote och en 8 veckors lång praktik på en spansk "fine dining" restaurang.

Olivia gjorde sin praktik på restaurangen Lani's Gourmet Restaurant i Puerto del Carmen. Restaurangen är en del av ett 4-stjärnigt hotell och man serverade frukost, lunch och middag och dessutom lagade man mat till all personal på hotellet. Restaurangen har öppet alla dagar i veckan. Olivia gjorde praktik 5 dagar i veckan och 8 timmar per dag.

– Jag är supernöjd med praktiken! Jag fick verkligen göra allt och prova det jag ville. Det var mycket "Olivia, kan du tänka dig att ta ansvar för det här?" och så fick jag testa det. Och ibland sa jag "Nu vill jag lära mig det här, kan nån hjälpa mig?" och det funkade väldigt bra det med, säger Olivia.

Man pratade spanska med varann i köket, men Olivia är spansk medborgare och läste spanska som modersmål tills bara för något år sedan, så även om hon kände sig lite ringrostig i början så gick det bra.

– Det bästa med praktiken var att jobba med alla dessa trevliga människor. Det var väldigt personligt och personalen kändes som en liten familj, avrundar Olivia.

Om stipendiet
Eva Hörnfeldt var en engagerad lärare vid Östra gymnasiet inom ekonomiska ämnen och hade ett speciellt varmt förhållande till Hotell och restaurangutbildningen. Vid sin död fick skolan en donation som skulle användas till att instifta två resestipendier till hennes minne.

För mer information kontakta:

Jonas Stenlund
rektor