Stanna hemma vid symtom på förkylning eller sjukdom

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Vi önskar våra elever varmt välkomna tillbaka efter jullovet och hoppas att alla har haft avkopplande julledighet.

I samband med skolstart är det vanligt att spridningen av olika virus ökar och det är därför extra viktigt att var och en av oss tänker på att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer för att minska spridning av covid-19. Umeå kommun följer alltid nationella beslut och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är viktigt att vi fortsatt alla hjälps åt att göra det vi kan för att minska smittspridning och underlätta för verksamheterna. Därför ska elever och medarbetare fortsatt stanna hemma även vid milda symtom såsom hosta, snuva och feber. Det gäller även de som är vaccinerade eller som tidigare har haft konstaterad covid-19.

Skolorna kommer att fortsätta att undvika att blanda grupper av elever som vanligtvis inte träffas och pedagogerna kommer att fortsätta att påminna eleverna om att till exempel tvätta händerna. Vi vill påminna om vad som gäller om du har symtom.

Tillfälliga rekommendationer för provtagning (Region Västerbotten)

Följande gäller dig som bor med någon som har bekräftad covid-19:

• Har du symtom behöver du inte lämna prov. Men du ska stanna hemma i minst sju dagar från den dag då du fick dina första symtom.
  • Har du inga symtom bör du ta prov på dag fem räknat från provtagningsdagen för den som har bekräftad covid-19. Skulle det inte finnas möjlighet att få ett PCR-test kan du göra ett snabbtest.

Följande gäller dig som har gjort ett snabbtest:

• Har du gjort ett snabbtest som visar att du har covid-19 behöver du inte lämna ett PCR-prov. Du ska stanna hemma i minst sju dagar från den dag du fick dina första symtom eller dagen då testet gjordes om du inte har symtom.
  • Har du gjort ett snabbtest och fått ett negativt resultat ska du göra ett PCR-test så snart som möjligt om du har symtom.

Mer information:

Om covid-19 – coronavirus - 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Aktuellt läge, utbildning - Umeå kommun (umea.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.