Maja Beskow-elever tävlar i Matte-SM!

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Fyra av Maja Beskowgymnasiets elever (Filip Emteryd och Jakob Sprung Backlund i Na1n, Jakob Nyström i Na3n och Oskar Sundström i Na2n) har alla tävlat i Matte-SM för gymnasieelever!

"Det var väldigt tufft", sa eleverna om tävlingen. De hade totalt 5 timmar på sig att skriva provet. Utan rast.

Matte-SM, eller Skolornas matematiktävling som tävlingen egentligen heter, är en tävling i matematisk problemlösning för gymnasister som har arrangerats varje år av Svenska matematikersamfundet sedan 1961.

Tävlingen har under åren varit ett tillfälle då unga matematikintresserade upptäckt sin potential för matematik och uppmuntrats att fördjupa sig. För många har det varit en möjlighet att bygga nätverk och få kontakter ute i världen.

Tävlingen sker såväl individuellt som i lag. Den individuella tävlingen omfattar två moment, en kvalificeringstävling ute på skolorna i slutet av september och en finaltävling för de 20-talet bästa i kvalomgången. Finalen äger rum i någon av Sveriges stora universitetsstäder, i slutet av november.

Samtliga elever som tävlat läser Naturvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet.

https://www.mattetavling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information kontakta:

Vera Lundström
mattelärare på Maja Beskowgymnasiet