Elever på Maja Beskow näst bäst i tävlingen Årets kockelever

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Olivia Garcia och Pontus Zaar som båda läser sista året på Lärlingsutbildningens restauranginriktning på Maja Beskowgymnasiet deltog i veckan i tävlingen ”Årets kockelever”. De knep till sist en andra plats och är därmed de näst bästa kockeleverna i Sverige!

I normala fall brukar eleverna vara med i en kvaltävling och på så sätt kvalificera sig till finalen. Men på grund av pandemin fick eleverna i år skicka in sina bidrag (recept och bilder) på två rätter. En jury valde sedan ut årets finalister som alla fick åka till Ryssby i Småland och göra upp i finalen, där temat var lök och äpple.

Olivia och Pontus lagade ”Stekt lökkaka” – som serverades med Karljohansvamp och kantareller, skivad och picklad salladslök, prästostemulsion och en vitlök och rosmarintoulie samt ”Äppel Fromage” – som serverades med ingefärskaka, broken gel på Tavelsjö äppelmust, en äppel- och rabarberchutney, ett äppelpulver och ett äpple- och ingefäraskum.
– Det är en otroligt nyttig erfarenhet för eleverna! De får träna på att komponera olika råvaror, testlaga, skriva recept, fotografera och genomföra tävlingen under stor press och stress, säger Lars Filén, yrkeslärare på Restaurangutbildningen på Maja Beskowgymnasiet.
– Det var verkligen jättekul att vara med och det roligaste var nog att träffa andra som också tycker det här med matlagning är kul, säger Olivia om tävlingen.
– Man fick göra något man inte gjort tidigare och det var roligt att se hur övriga elever tänkte kring lök och äpple, säger Pontus om tävlingen.

Vår restaurangutbildning håller mycket hög nivå

– Det är verkligen jättekul att våra elever lyckas så bra i en sådan här nationell tävling - en bra merit när de ska ut i arbetslivet så småningom. Det är samtidigt ett kvitto på att vår restaurangutbildning håller mycket hög nivå, säger Jonas Stenlund rektor på Maja Beskowgymnasiet.

För mer information kontakta:

Jonas Stenlund
rektor, Maja Beskowgymnasiet