Kronprinsessan besökte Maja Beskowgymnasiet

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Torsdag 2 september fick Maja Beskowgymnasiet besök av H.K.H. Kronprinsessan Victoria! Kronprinsessan hade uttryckt önskemål om att träffa gymnasieelever under sitt besök i Umeå för att prata med dem om hur de har upplevt pandemin. Och självklart utformades programmet efter Kronprinsessans önskemål!

Agnes Edeljung, Noah Grönberg och Elinor Hannerfors, som alla går 3:e året på Naturvetenskapsprogrammet, var de elever som fick tillfälle att sitta ner och prata med kronprinsessan som ville veta hur de upplevt distansundervisningen vilket var huvudskälet till skolbesöket.

– Jag var lite pirrig och tyckte att det var spännande i början, men efter att hon kom och jag märkte att hon var social och jättetrevlig blev det mer avslappnat och kändes som ett vanligt samtal. Vi berättade om hur vi hade upplevt distansundervisningen, säger Agnes Edeljung.

– Jättekul att få träffa dig, sa flera elever innan kronprinsessan lämnade skolan.

– Jättekul att få träffa er också och vilken fantastiskt fin skola.

Mer information om besöket på skolan

Torsdag 2 september var ingen vanlig skoldag på Maja Beskowgymnasiet. Den röda mattan hade rullats ut, tält hade satts upp, dukar hade strukits, blommor och filtar hade inhandlats, fika hade förberetts, extra handsprit hade placerats ut, infoskärmar hade preppats, städpersonalen hade sett till att skolan var ännu mer skinande blank än i vanliga fall. Det fanns förväntningar i luften.

Kronprinsessan anlände till skolan strax efter klockan nio på förmiddagen. Utbildningsdirektör Ann-Christine Gradin samt biträdande utbildningsdirektör Nicklas Wallmark med flera fanns på plats för att hälsa Kronprinsessan välkommen.

Biträdande rektor Katarina Nyman höll en kort, men fängslande presentation om personen Maja Beskow framför skolans fototapet, berättade varför skolan är uppkallad efter henne och hur vi på Maja arbetar för att förvalta hennes arv på bästa sätt. Oavsett vem du är ska du ha rätt till en bra utbildning.

Därefter bjöds Kronprinsessan och övriga besökare på kaffe i skolans innergård. Kronprinsessan satt tillsammans med gymnasieeleverna och samtalet runt bordet handlade om pandemin och hur den hade upplevts och hanterats av alla berörda. Vår elevkoordinator Anna Bång och mattelärare Vera Lundström fick mycket beröm.

Därefter blev det en kort rundvandring på skolan och Kronprinsessan fick träffa och samtala med fler elever i Kuben innan avresa.

Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson och smittskyddsläkare Stephan Stenmark närvarade även vid besöket.

PS. Prins Daniel skulle egentligen ha varit med han också, men han hade förkylningssymtom och fick stanna hemma. DS.

Rektor Henrik Ragnvaldsson ansvarade för besöket på Maja Beskowgymnasiet