Sofia Åhman prisad som Årets Eldsjäl

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Måndag 19 april fick Sofia Åhman, idrottslärare på Maja Beskowgymnasiet, ta emot priset i kategorin Hälsa under Eldsjälsgalan 2021 i Stockholm.

I samband med att coronapandemin gjorde sitt intåg i Sverige började SVT sända programmet Hemmagympa med Sofia – som har gjort stor succé. I snitt har programmet 200 000 tittare dagligen. Det är främst äldre som vecka ut och vecka in det senaste året har följt Umeåbon Sofia Åhmans vardagsmotionstips i tv-rutan.

Det är Folkspel som delar ut priset Årets Eldsjäl och motiveringen löd:
”Under en tid med restriktioner och rekommendationer om att hålla sig hemma och begränsa sitt sociala umgänge har Sofia Åhman via SVT varje vardagsmorgon erbjudit allsidig träning och rörelse i syfte att stärka/upprätthålla den fysiska hälsan. För sitt outtröttliga och livsviktiga arbete har Sofia utsetts till Årets Eldsjäl 2021 i kategori Hälsa”.

– Vilken otrolig ära det är att bli framröstad på det här sättet. Så roligt att så många har hakat på det här med hemmagympa under pandemin, kommenterar Sofia Åhman.

I samband med den digitala Eldsjälsgalan fick Sofia ta emot ett personligt stipendium på 10 000 kronor och 50 000 kronor till ett enskilt projekt. Priset delades ut av Moa Hjelmer och programledaren Clara Henry.

– Vi är otroligt glada för Sofias skull. Hon är en väldigt uppskattad lärare och kollega –  en riktig eldsjäl!, kommenterar Henrik Ragnvaldsson, rektor på Maja Beskowgymnasiet och Umeå Elitidrottsgymnasium.

För mer information kontakta:

Henrik Ragnvaldsson
rektor Umeå Elitidrottsgymnasium
070-316 93 41

Ps. Om du missat Hemmagympa med Sofia kan du se det här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sofia Åhman Årets eldsjäl i kategorin Hälsa