Schackspel på hög nivå

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Tisdag 30 mars 2021 gästade den välkände schackprofilen Martin Lokander Maja Beskowgymnasiet och skolans nystartade schackklubb. Martin spelade schack mot 12 elever SAMTIDIGT, vilket helt klart var mycket underhållande!

Eleverna satt utspridda vid varsitt bord medan Martin gick runt medsols. När Martin kom fram till elevens bord, gjorde eleven sitt drag och Martin sitt drag kort därefter. Eleverna fick därmed lite längre betänketid och kunde antingen välja att spela direkt eller passa när Martin dök upp. Och så fortsatte det. I 50 minuter. Så länge tog det innan showen var slut och Martin hade vunnit samtliga matcher.

Stort tack till Jakob Nyström, Robin Andersson, Oscar Hakelind, Oskar Enquist, Henric Arvidsson, Erik Nordström, Philip Rothoff, Ubay Haje Mostafa, Joel Nilsson, Alexander Johansson, Anton Lejon och Vilmer Vännman för gårdagens underhållning. Och tack till Martin Lokander såklart för imponerande schackspel!

Vi hoppas kunna arrangera ett liknande event i framtiden, förhoppningsvis kan vi då bjuda in publik.

Martin Lokander är rankad topp 2500 i världen.

För mer information kontakta:

Vera Lundström
Lärare i matematik, Maja Beskowgymnasiet