Ytterligare en idrott på Umeå Elitidrottsgymnasium

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Hösten 2021 startar Umeå Elitidrottsgymnasium, som är en del av Maja Beskowgymnasiet, en nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) i truppgymnastik. Satsningen görs i samarbete med Umeå gymnastikförening. – Det här är en unik möjlighet att kombinera studier med en elitsatsning i truppgymnastik, säger Henrik Ragnvaldsson, rektor på Umeå Elitidrottsgymnasium.

Målsättning är att erbjuda de bästa förutsättningarna för att kunna kombinera studier och truppgymnastik. Detta oavsett om gymnasten tränar i Umeå Gymnastikförening på fritiden eller inte. Skolan ska se till att skapa ett klimat som elever och föräldrar är trygga med.

Gymnastikträningen kommer till största delen bedrivas i Gymnastikens hus på Marielund som kvällstid hyrs av Umeå kommuns gymnastikföreningar. Hallen stod klar i januari 2017 och är utrustad med tävlingsredskap för truppgymnastik och artistisk gymnastik.

Ansökan görs via Maja Beskowgymnasiets skolwebb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (se Umeå Elitidrottsgymnasium - Nationellt godkända idrottsutbildningar - Truppgymnastik) senast 1 december 2020.

Umeå Elitidrottsgymnasium består därmed av fjorton nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) och två riksidrottsgymnasier (RIG) med totalt cirka 400 elever. Umeå Elitidrottsgymnasium håller till på Maja Beskowgymnasiet, cirka 15 minuters promenad österut från centrala Umeå.

För mer information kontakta:

Henrik Ragnvaldsson
rektor, Umeå Elitidrottsgymnasium