Vad gäller kring Covid-19?

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

DATUM: 20 JUNI 2022

Här har vi samlat information som rör Covid -19. Eventuell ny information som rör Covid uppdateras här samt i skolans lärplattform, Unikum.

För att minska risken för smittspridning ska elever och personal vara uppmärksamma på symtom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som kan förekomma vid Covid-19.

Om elev eller personal insjuknar under skol-/arbetsdagen ska eleven/personal gå hem så snart som möjligt. Elever som bor på något av skolans elevhem uppmanas att kontakta rektor vid sjukdom.

Om elev inte kan ta sig hem utan allmänna transportmedel tar elev eller skola kontakt med vårdnadshavare. I väntan på vårdnadshavare får elev vänta i enskilt rum.

Hur länge ska jag stanna hemma?

Det är viktigt att även fortsättningsvis stanna hemma och undvika nära kontakt med andra om man är sjuk. Barn, elever och personal behöver vara friska innan de återvänder till förskola, skola och arbete. Barn kan gå tillbaka till exempelvis förskolan när de är tillräckligt pigga och har varit utan feber i ett dygn.

Läs mer: Covid-19: Stanna hemma om du är sjuk - 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats.

Hur deltar jag i undervisningen om jag behöver vara hemma på grund av förkylningssymptom?

I nuläget bedrivs ingen fjärr- eller distansundervisning, vilket innebär att de lektioner som hålls i klassrummet ej sänds ut via länk. Undervisande lärare ska dock lägga ut information i Unikum alternativt Google Classroom så att den som behöver vara hemma ändå ska kunna följa med i undervisningen.

Var kan jag vända mig för stöd och hjälp med tekniken om jag behöver göra skolarbete hemifrån?

Det finns telefonsupport för tekniska frågor måndag–fredag 08.00–11.00 via telefonnummer 090-16 64 10. Det finns också ett kontaktformulär som du kan använda om du vill skicka in din fråga här Länk till annan webbplats.. Frågorna besvaras i den turordning som de kommer in.

Det finns även en FAQ med svar på tekniska frågor och möjlighet till support i samband med distansundervisning här Länk till annan webbplats.. Dokumentet uppdateras löpande med vanligt förekommande frågor.

Åtgärder för att minska smittspridning på skolan:

Vi ber dig fortsätta följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• Ta ansvar för att skydda dig själv och andra mot smittspridning
  • Skydda dig med vaccination
  • Stanna hemma om du är sjuk
  • Särskilda rekommendationer för att skydda dig som är ovaccinerad

Här kan du läsa mer om Folkhälsomyndighetens rekommendationer Länk till annan webbplats.
Tillsammans hjälps vi åt för att minimera smittspridningen genom att följa de råd och riktlinjer som finns.

www.umea.se/coronavirus Länk till annan webbplats. finns samlad och uppdaterad information om coronaviruset. Om du har frågor eller funderingar med anledning av coronaviruset kan du även kontakta din rektor.

Om du vill veta mer kan du läsa mer här Länk till annan webbplats. (länken går till Aktuellt läge Utbildning på Umeå kommuns webbplats)