• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Toppresultat för Umeå - nio av tio elever tar examen på kommunala gymnasieskolor

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Av de elever som lämnade någon av de kommunala gymnasieskolorna vårterminen 2017 nådde 90 procent en gymnasieexamen. Det är ett starkt förbättrat resultat i förhållande till föregående år. Även avgångselevernas uppnådda meritvärden ökar något.

För ett par veckor sedan presenterade Sveriges kommuner och landsting (SKL) undersökningen ”Öppna jämförelser för gymnasieskolan”. Den visar att de kommunala gymnasieskolorna i Umeå är näst bäst i landet i kommungruppen med jämförbara kommuner när det gäller andel elever som får en gymnasieexamen. När resultatet viktas mot socioekonomiska bakgrundsfaktorer har de kommunala gymnasieskolorna bäst resultat i hela kommungruppen. Resultatet i undersökningen byggde på siffror från 2016. Eftersom siffrorna har förbättrats till 2017 finns goda chanser till en ny topplacering i nästa års Öppna jämförelser.

Läs mer här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..