Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Frisörgymnasiet'

Frisörgymnasiet

En kreativ och professionell utbildning
1 Yrkesutgång:
  • Frisör

Brinner du för ditt intresse och vill lära dig ett hantverksyrke från grunden har du möjlighet att göra det på Hantverksprogrammet på Dragonskolan.

På yrkesutgången Frisör får du lära dig alla grunder och trender inom hår. Det är en kreativ och professionell utbildning med en bredd som ger dig kunskaper inom hår, färg och form. Du lär dig ett hantverk som kräver både praktiskt handlag och teoretisk kunskap. I utbildningen använder vi oss även av digitala tekniker där du får lära dig att fotografera och redigera för att bygga upp en digital portfolio.

Alla våra frisörlärare är legitimerade och har en bred kompetens med många års erfarenhet av såväl yrkesliv som av läraryrket. Vi har även ett gott samarbete med olika branschföreträdare. Minst 15 veckor av din utbildning är har du arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom din inriktningsbransch.

I skolans salong får eleverna träna sina förmågor och färdigheter inom såväl hantverket som service och bemötande. Du får även prova på att driva ett UF-företag i åk 2.

Efter utbildningen är det möjligt att påbörja en yrkesbana eller fortsätta studera på universitet/högskola.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Om du vill söka till frisör söker du till Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist på Frisörgymnasiet Dragonskolan, (Skolenhetskod 80951860).

Yrkesutgång

Du får lära dig att se helheten genom att utbilda dig i trendklippningar, trendtekniker inom färg, uppsättningar, styling och mycket mer. Vi bedriver en av Sveriges största frisörutbildningar och alla våra frisörlärare har minst gesällbrev samt är legitimerade.

Ämnen och poäng

• Engelska 5 100
  • Engelska 6 100
  • Historia 1a:1 50
  • Idrott och hälsa 1 100
  • Matematik 1a 100
  • Naturkunskap 1a:1 50
  • Religionskunskap 1 50
  • Samhällskunskap 1a:1 50
  • Svenska 1/Svenska som andraspråk 1 100
  • Svenska 2/Svenska som andraspråk 2 100
  • Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 100
  • Entreprenörsskap 100
  • Hantverk - introduktion 200
  • Tradition och utveckling 100
  • Frisör eller Stylist, makeup och spa 300
  • Programfördjupning 900
  • Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen
  • Arbetsplatsförlagd praktik (APL)
  • Uppdrag och samarbete med branschen
  • Ung företagsamhet (UF)
  • Kundmottagning i skolans salong (Salong Victoria)
Efter studenten
  • 2000 timmar som trainee på salong, därefter avläggs gesällprov.
  • Anställning i salong.
  • Egen företagare
  • Högskolestudier (kräver grundläggande och/eller särskild behörighet)
Efter högskolestudier
  • Om du väljer att läsa de kurser som ger grundläggande behörighet till universitet och högskola, kan du söka in till alla utbildningar som kräver grundläggande behörighet.

Patrik Henriksson

rektor