Kontakta Ersängsskolan F–9 med anpassad grundskola

Ersängsskolan F–9 med anpassad grundskola

Besöksadress: Ostvägen 20

Om oss

På Ersängsskolan står lärande och kunskap i centrum. Här finns sex förstelärare vilket borgar för kvalitet, trygghet och en god lärmiljö, och skolan har fina resultat då det gäller meritvärden utifrån betyg.

Vi satsar på elevernas sociala utveckling ochatt eleverna ska vara välmående . Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för framtiden.
Här ska alla klara kunskapskraven

En trygg skola

I skolan ska man känna sig trygg och det gör de flesta elever på Ersängsskolan, enligt våra elevenkäter. Här tror vi på förebyggande arbete mot kränkningar och mobbning och vi har vuxna ute i korridorerna för att skapa en lugn och trevlig atmosfär.
Om vårt värdegrundsarbete

Mångfald är styrka

Ersängsskolan är en mångkulturell skola. Det är en styrka och skapar stora möjligheter. Eleverna här lär sig om många olika kulturer och får stor förståelse för vårt samhälle – det ger bra och viktiga redskap för livet. Här finns även anpassad grundskola inriktning ämnesområden för hela kommunen.
Mångkulturell miljö

Välutrustade lokaler

Ersängsskolan ligger i en vacker omgivning, nära skogen mellan Östra och Västra Ersboda. Vi har fotbollsplaner på sommaren och skridskobanor på vintern och en stor äventyrslekpark i närheten.

Våra lokaler är stora, fina, rena och ändamålsenliga. Det finns smartboards eller projektorer i alla klassrum och vårt skolbibliotek har utnämnts till ett av Sveriges bästa.

Förskoleklass, en förberedelse inför årskurs 1

För barnen i förskoleklass ligger fokus på socialt samspel i grupp. Eleverna ska lära känna både skolan och varandra för att vara så förberedda som möjligt innan de börjar årskurs 1. Förskoleklassen har verksamhet 9.00–12.30. Före och efter skoldagen erbjuds fritidshem.
Förskoleklass och fritidshem

Fotboll, dans, musik med mera under och efter skoltid

För dig som går högstadiet finns inriktningar efter skoltid inom fotboll (tillsammans med ESK), dans (tillsammans med Balettakademin) och musikproduktion (tillsammans med Kulturskolan). Det är en möjlighet att utveckla ditt intresse och det är fritt fram att delta två dagar i veckan, tisdagar och torsdagar klockan 15.30–17.00.

Eleverna i årskurs 4-6 erbjuds även frivilliga aktiviteter efter skoltid i samarbete med Operativa teamet och Kulturskolan. Här erbjuds filmskapande, dans och ungdomsgård (UG).

Senast uppdaterad: 9 januari 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin