David i SA3 publicerad i populärvetenskaplig tidsskrift!

Kontakta Midgårdsskolan

Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Årets Lärare, Umeå 2023 Mats Parkman

Foto: Joel Sjödin

Hej David Holmgren i SA3! Stort grattis till din publicering i tidskriften Medusa! Berätta lite om texten du skrev och vad den handlar om.

- Tack! Jag skrev artikeln under litteraturkursen förra vårterminen. Den heter "Var Sofokles upplysningskritiker?" och handlar om hur man i Sofokles verk kan se vissa drag av upplysningskritiken som förekom under Romantiken. Debatten under Romantiken hade alltså en föregångare i Antiken.

Vad fick dig att välja det ämnet för din text, och hur kändes det att se den publicerad?

- Just den här gången var det att jag skulle skriva en fördjupning i en kurs. Dels var det så att jag hade läst Oidipus och Antigone och ville grotta ner mig. Dels hade jag läst mycket litterära och filosofiska texter som tog upp det ämnet, det vill säga sånt som kallas sekundärlitteratur. Det var lite overkligt att se texten publicerad, måste jag säga. Det var en ny upplevelse och inget jag väntat mig, så det var extra kul. Tdiskriften finns till och med att läsa på Umeå stadsbibliotek! Det är väldigt häftigt.

Kan du dela med dig av de utmaningar du stötte på när du skrev din text, och hur du hanterade dem?

- Jag fick lov att omarbeta texten lite utifrån tidskriftens riktlinjer, bland annat fick jag korta ner den en hel del. Att välja inriktning var en annan utmaning. Från början skrevs ju texten till en litteraturkurs och hade en litterär inriktning. I slutet blev den mer filosofiskt och samhällsvetenskapligt riktad. Sen var jag också tvungen att försäkra mig om att jag inte var galen, haha. Jag skrev till exempel inte titeln på artikeln i mejlet till tidskriften får då hade de nog trott att jag var tokig. Jag fick lov att fråga en massa folk om min tes var rimlig eller om jag var galen. Turligt nog fick jag försäkring av andra, bland annat från tidskriftsredaktionen. De var väldigt proffsiga och trevliga.

Har den här erfarenheten inspirerat dig att fortsätta skriva eller utforska andra sätt att bidra till offentlig debatt eller litteratur?

- Skrivandet är något som jag sysslat med till viss del tidigare. Jag har skrivit och skickat in till tidskrifter förut. Men att få en text antagen och till en sån här etablerad tidskrift, det gav mig en självförtroendeboost att fortsätta. Så länge folk är intresserade av att läsa det jag skrivit är det kul. Jag skulle till exempel inte ha något emot ett kritiskt debattinlägg mot min text. En gång skickade jag in en text till en annan tidskrift och fick ett fem sidor långt svar om hur jag missförstått Antikens litteratur. Efter det är jag nog förberedd på det mesta.

Till sist, vilka råd skulle du ge till en ung person som är intresserad av att få sina texter publicerade?

- Det första är att våga skicka in det man skriver! Det är alltid värt det, även om det inte blir antaget. Ett annat tips är att ta inspiration från författare och skribenter du tycker om. Och läs sekundärlitteraturen, det hjälper jättemycket. Läs vad andra skrivit om det ämne du är intresserad av och gör dina egna tolkningar. Och slutligen så hade jag en väldigt bra och stöttande lärare i litteratur, Katarina. Hon har hjälpt mig mycket, så det är ett tips: ta vara på era lärare!