Stipendier för internationellt samarbete till ES-Dans!

Kontakta Midgårdsskolan

Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Årets Lärare, Umeå 2023 Mats Parkman

Foto: Mats Kyrö/Joel Sjödin

Hej Sari Åkerdal, lärare på ES-Dans på Midgårdsskolan. Ni har precis fått veta att ni får stipendier. Grattis! Vad handlar detta om?

- Hej! Ja, det är så spännande! Vi har blivit tilldelade stipendier från både Vänortsfonden (Umeå kommun) och Kulturfonden för Sverige och Finland. Det innebär att vi kan delta i ett utbyte i två steg! Först kommer danselever från Vasa och Skellefteå till Umeå i maj för workshops, lektioner och kulturaktiviteter i samarbete med Dans i Västerbotten. Till hösten åker vi sedan till Vasa för att delta i ett liknande arrangemang, organiserat av Taikon och Kuula-instititet (FI). Utbytet handlar dels om att öka social kompetens, danskunskap och kulturellt lärande för ungdomarna, men också en möjlighet till nätverkande, ämnesutveckling och fortbildning för oss pedagoger.

Vilken bra grej! Som lärare på Midgårdsskolan och dansinriktningen, vad tycker du är det bästa med ditt jobb?

- Oj, svår fråga. Det är verkligen många saker jag uppskattar med mitt arbete här på Midgård. För det första är det väldigt kreativt och varierande - ingen dag är den andra lik. Fantastiskt motiverade och passionerade elever och kollegor gör också arbetet både roligt och utmanande. Vi som jobbar på dans kompletterar varandra väldigt väl kompetensmässigt och trivs otroligt bra ihop. Dessutom har vi förmånen att ha tillgång till riktigt bra danslokaler, vilket är ovärderligt.

Det låter som ett toppenjobb! Avslutningsvis -  vad kan vi som publik se fram emot under våren på Midgård?

- Absolut, det är verkligen ett toppenjobb! Under våren på Midgårdsskolan händer det alltid mycket spännande, som föreställningar, konserter och redovisningar av gymnasiearbeten. Inom dansen har vi snart en föreställning med dans- och teaterettorna i kursen estetisk kommunikation för eleverna på skolan samt vänner och familj till de som står på scenen. Senare i vår har våra dans- och musiktreor en stor föreställning i Valhalla som är öppen för allmänheten - det får ni verkligen inte missa! Jag kan också rekommendera utställningen "Vi rör oss mot slutet" av Hagar Malin Hellkvist Sellén på Västerbottens Museum, där några elever från danstvåan medverkar.