Mats är årets lärare i Umeå!

Kontakta Midgårdsskolan

Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Årets Lärare, Umeå 2023 Mats Parkman

Foto: Joel Sjödin

Hej Mats Parkman, lärare på ES-Bild och Form på Midgårdsskolan! Stort grattis till utnämningen årets lärare i Umeå. En klassisk sportfråga, hur känns det?

- Ja för att citera Ingemar Stenmark: "He gå int å förklara för den som int begrip". Skämt åsido. För er som begriper så är det otroligt roligt och hedrande! Det är en förmån att få vara lärare på det estetiska programmet här på Midgårdsskolan.

I motiveringen nämndes bland annat din förmåga att väcka intresse hos elever för dina ämnen. Och att du är "perfekt sträng". Det sistnämnda är ju lite kul formulerat. Vad tror du det handlar om?

- Haha. Det var en rolig beskrivning. Tidigare var jag alldeles för snäll men har fått lära mig att skärpa tonen då det behövs. Jag försöker skapa ett gott arbetsklimat, arbetsro och en trygghet i klassrummet. Att vara tydlig med vad som förväntas av eleverna är något jag håller högt. Och att alltid försöka se elever och deras behov utifrån var de är någonstans.

I dagarna välkomnar vi en massa nya elever till gymnasiet och Midgårdsskolan. Vilka är dina bästa tips för att lyckas med sina studier under gymnasiet?

- Nyttja kraften i kooperativt lärande! Att ta möjligheten att samarbeta med dina klasskompisar. Det är verkligen ingen tävling om vem som blir bäst i klassen. Det är dessutom mycket roligare att göra något när man samarbetar, inspireras och peppar varandra. Skippa skämskudden! Be om hjälp när du behöver och tveka inte att ställa frågor. Lita också på din lärare och att läraren vill ditt bästa.

Vad ser du fram emot mest under detta läsår?

- Jag ser mycket fram emot att vi kan erbjuda teknikprogrammet och inriktningen design och produktuveckling nästa läsår. Ett perfekt komplement till Midgårdsskolans redan befintliga programutbud med kreativa utbildningar. Jag har god erfarenhet av detta under min tid i Lycksele där vi gjorde samma satsning på Tannbergsskolan.