Kontakta Ung i Umeå kommun

Besöksadress: $municipality.address
Öppettider: $municipality.hours

Information till arrangörer

Som arrangör kan du lägga in ditt evenemang i lovkalendern men det finns några saker som kan vara bra att tänka på. Längre ner på sidan finns också logotyp och material att ladda ner om du fått bidrag av Umeå kommun till ditt arrangemang.

Lägg in ditt arrangemang i lovkalendern

Arrangemangen i lovkalendern kommer från kommunens evenemangskalender "Allt om Västerbotten". Bidra med tips till lovkalendern via www.alltomvasterbotten.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Läs där hur du skapar ditt eget konto och dina evenemang. För att kalendern ska fungera optimalt behöver du tänka på några saker när du lägger upp evenemang:

• Sätt en informativ rubrik
    Döp inte evenemanget till exempelvis "Sommarlov på ...". Tänk hellre på att ha en tydlig och informativ rubrik om vad som händer. Då är det lättare för besökaren att förstå vad det är för sorts evenemang.
  • Markera minst två kategorier
    För att aktiviteten/evenemanget ska visas i lovkalendern är det viktigt att du markerar kategorin "skollov". Eftersom besökaren i den nya kalendern nu kan sortera på kategorier på den nya sidan är det viktigt att du markerar upp den med ännu en kategori för att det ska bli sorterbart (det vill säga en till förutom skollov). Markera exempelvis "skollov" och "musik" om det är ett sådant evenemang.

• För att markera evenemanget med "gratis"
    För att uppmärksamma besökaren på sidan om att evenemanget/aktiviteten är helt gratis finns en flik som markerar evenemanget med detta. För att det ska synas behöver ordet gratis finnas med i någon av fritextrutorna Rubrik, Sammanfattning eller Fullbeskrivning. Det viktigt att du använder just ordet gratis i en mening i evenemanget. Fyll gärna i att evenemanget är gratis i fritextrutan Ange prisuppgift också, det har dock ingen inverkan på hur evenemanget visas på umea.se/handerpalovet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

• Använd gärna en bild till ditt arrangemang i lovkalendern
    Lägg gärna till en bild till ditt arrangemang i lovkalendern, det är kostnadsfritt och gör att din annons blir mer lockande. Rekommenderad bildstorlek är 720x450 px, större bilder kapas. Använd helst inte text i din bild, det är inte tillgängligt för de personer som använder hjälpmedel för att läsa informationen på sidan.

• Skapa enbart ett evenemang oavsett antal tillfällen
    Om ditt evenemang sker vid fler tillfällen än en gång så skapar du ändå enbart ett evenemang i kalendern. För att det ska synas vilka dagar som arrangemanget sker markerar du dessa datum i kalendern vid rubriken "Tidpunkt".

• Följ villkoren
    Du måste även se till att du följer Allt om Västerbottens villkor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Bland annat publiceras inte återkommande sammankomster, ordinarie verksamhet eller generell information som till exempel öppettider.

Evenemang granskas innan de visas i kalendern.

Marknadsföring

För att visa att Händer på lovet-kortet gäller på ditt evenemang eller för att visa att ditt evenemang genomförs med stöd av Umeå kommun finns här material att ladda ner.

Kort att sätta upp vid ditt evenemang (gäller endast sommarlov):
Här gäller Händer på lovet-kortet, version 1 , 237.3 kB, öppnas i nytt fönster.(pdf)
Här gäller Händer på lovet-kortet, version 2 , 1.1 MB, öppnas i nytt fönster. (pdf)

Du som fått stöd av Umeå kommun för att genomföra ett arrangemang ska använda kommunens logotyp med tillägget 'Med stöd från' på eventuella affischer eller annat marknadsföringsmaterial. Du kan också använda en bild på Händer på lovet-kortet om det gäller på ditt arrangemang (Händer på lovet-kortet gäller endast under sommarloven).

Logotyp: Med stöd av Umeå kommun.

Sara Stenberg
kommunikatör