Program i skolan och förskolan

Kontakta Kulturskolan

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Verksamhet för skola och förskola

För oss är skolan en viktig arena att finnas på, då vi här faktiskt har möjlighet att träffa alla barn och unga, oavsett tidigare intresse för konst och kultur och vilka förutsättningar som finns i hemmamiljön. I skolan finns vi både i klassrummen och på fritidshemmen. En viktigt del av samverkan med skolan El Sistema-verksamheten på två grundskolor på Ersboda.

Från och med 2025 har Kulturskolan i Umeå ansvar för Umeå kommuns kulturlöfte, som omfattar alla kommunala grundskolor och anpassad grundskola. Kulturlöftet innebär att alla barn i grundskolan årligen får ta del av minst en kulturaktivitet. En kulturaktivitet kan vara en konstnärlig upplevelse, en kulturpedagogisk workshop, ett möte med en professionell kulturaktör eller konstnär, eller eget skapande.

El Sistema

Läs mer om El sistema och se klipp från tidigare konserter: El sistema Umeå

Kultur i förskolan

Kulturskolan erbjuder scenkonstföreställningar och pedagogiska program till Umeå kommuns förskolor. På intranätet presenteras de föreställningar och program som finns att välja på för terminen. Vi har två anmälningsperioder, en under våren och en under hösten. Förskolepedager anmäler sig på hemsidan i en anmälningsblankett.
Kommunal personal hittar mer information om Kultur i förskolan på vårt intranät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kultur i grundskolan och Skapande skola

Kulturaktörer kan sälja sitt utbud till Umeå kommun inom ramen för Skapande skola. Är du kulturaktör och vill veta mer om hur du ska gå tillväga? Vänligen besök webbplatsen: Skapande skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommunal personal hittar mer information om Skapande skola på vårt intranät. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 2 oktober 2024
Sidan publicerad av: Emma Skog