Umefolk sätter Kulturskolan på största scenen!

Kontakta Kulturskolan

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Så fort Rallyt lämnat stan förbereder sig Umeå på ännu en folkfest, nämligen Umefolk. En av Sveriges största folkmusikfestivaler! Utöver spännande artister från världens alla hörn invigs festivalen med ett traditionsenligt allspel med över 300 musikutövare på Idun, Umeå Folkets Hus största scen.

Allspel är en vanlig företeelse vid spelmansstämmor och folkmusikfestivaler, men för den som får se det för första gången är det en upplevelse. På scenen spelar festivalens största dragplåster tillsammans hundratals andra, allt från 5 åringar från Kulturskolan till studenter från folkhögskolor. Alla deltar och spelar utifrån sin förmåga, allspelsledare är Anton Teljebäck, musiker och lärare vid Kulturskolan i Umeå.

-          Kulturskolans folkmusikgrupper och världsmusikgrupper deltar och Kulturskolor i Karlstad, Stockholm, Lycksele och Skellefteå har deltagare på plats. Barn i Kulturskolans El Sistema-verksamhet kommer också stå på scenen, och det är upp mot 100, så totalt från Kulturskolan i Umeå blir det nog runt 200 deltagare berättar Anton Teljebäck

El Sistema är Kulturskolans kör- och orkesterskola på Östra Ersbodaskolan och på Ersdungen. Här får barn under sin ordinarie skoltid lära sig spela instrument och det finns även en kör och stråkorkester.

-          Barnen som deltar kommer med bussar ner till stan och spenderar eftermiddagen med ett genrep. Det brukar ta lite tid då det brukar vara runt 300–350 deltagare på scenen förklarar Anton men tillägger att barnen är tålmodiga.

Det finns många på plats som gör att allspelet att bli möjligt att genomföra, dussinet lärare från Kulturskolan och grundskolan, musiker, tekniker, volontärer och engagerade föräldrar arbetar tillsammans.

-          Umefolks allspel bygger på kraften i att vi alla drar åt samma håll. Barn, vuxna, nybörjare och proffs avslutar Anton.

Festivalen inleds med denna storkonsert på fredag 18:30 och sedan pågår den resen av helgen. För att se hela programmet och hitta biljett besök www.umefolk.com Länk till annan webbplats. . Allspelet kommer även livestreamas här https://youtube.com/live/-DorkRy8ffY?feature=share Länk till annan webbplats.