Storband för barn och unga

Kontakta Kulturskolan

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Fredag 16 februari träffas upp mot 100 elever och lärare från musikskolor runt om i länet i Umeå för att spela tillsammans. Det blir storband med lite jazzinfluenser berättar Marcus Asplund, brasslärare och en av initiativtagarna till träffen.

- Många av Kulturskolans elever har individuella lektioner och övar på sina instrument själva i hemmet, så att få träffas och spela tillsammans på detta sätt är otroligt viktigt och framför allt roligt berättar Markus Asplund.

Att träffa elever från andra Kulturskolor gör att nätverk skapas och vänskapsband knyts.
- Man kan jämföra det med att åka på cup med sitt lag, men här tävlar vi inte mot varandra utan spelar tillsammans, det ger en känsla av samhörighet och gemenskap förklarar Marcus och påpekar vikten av lyhördhet är viktig när man spelar storband.

Markus förklarar att kemin när man spelar musik ihop kan bli magisk, och att bli en del av ett större sammanhang, att få känna sig viktig och behövd är något som många ungdomar behöver i en tid som annars ofta präglas av individualitet och prestation.

Satsningen på storband har också ett syfte att lyfta just blåsmusiken inom kultur- och musikskolorna i Västerbotten.
- Blåsinstrumenten är otroligt viktiga inom både klassisk musik, folkmusik, jazz och storband. Vi i Umeå har många blåselever och det känns jätteroligt att det är populärt, men samtidigt ska man veta att en orkester behöver många blåsare för att vara komplett, så än finns det platser kvar för den som vill lära sig spela!