Bild från sommarens programmeringsworkshop

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Höstlovsaktiviteter för stora som små

På Kulturskolan är förberedelserna i full gång. Musiklärare, dramapedagoger och filmlärare packar material och gör det sista förberedelserna inför det kommande höstlovet då de flesta åker ut för att möta barn och unga på fritidshem och bibliotek runt om i stan. Några aktiviteter sker även i Kulturskolans egna lokaler.

-          Uppe på Umestan har vi skräckfilmsläger på höstlovet och vi har fått många anmälningar de senaste dagarna. Det känns jättekul! Berättar Ragnar Bragi Bragason som arbetar som filmlärare på Kulturskolan. - Vi ser fram mot att höra deltagarnas tankar och idéer om vad som får publiken att bli riktigt rädd och hoppa till i biostolen, och planen är att vi får ihop en film som gör just det innan kursen är slut.

Till sin hjälp har Ragnar inte bara deltagarna utan även ytterligare en filmlärare, samt en musiklärare som är extra bra på att skapa extra obehaglig filmmusik. Tredagars-lägret avslutas med en filmvisning för familj och vänner.

I datorsalen på Väven kommer barn 10–12 år få programmera egna dataspel på höstlovet. Även inom tv-spel är det viktigt med ljudeffekter och musik, men även roliga eller spännande karaktärer och en bra historia. Programmerings-workshopen görs i samarbete med Kulturskolans pedagoger och bibliotekets IT-pedagog.

-          Vi provade på en liknande workshop i somras men då var söktrycket hårt och många barn som ville delta fick inte plats, så det känns extra bra att kunna bjuda in till ytterligare tre workshoptillfällen, förklarar Hanna Stavrén som är en av ledarna på workshopen.

Till Kulturskolans lokaler på Hamnmagasinet är flera fritidshem inbjudna att se teater och skapa i ateljén. Totalt kommer 7 teaterföreställningar visas under lovet och här satsar Kulturskolan extra på att bjuda in fritidshem från anpassad verksamhet.

-          Föreställningen Monster handlar om ett rymdmonster som flyttat in på en vind. I smyg. Där stökar den runt och ställer till med både det ena och andra. I Ateljén skapar vi utifrån samma tema. Teatergarderoben kommer också vara öppen för de fritisbarn som vill prova kostym och leka teater efter föreställningen berättar Jenny Thornéus, dramapedagog på Kulturskolan och skådespelare i föreställningen som visas.

Alla öppna höstlovsaktiviteter som kommunen arrangerar finns att ta del av på umea.se/handerpalovet och Kulturskolans hela höstlovsutbud finns att läsa om här:

Höstlov med Kulturskolan