Om skolan

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Illustration: White arkitekter

Maja Beskowgymnasiet är Umeås näst största gymnasieskola. Här studerar drygt 800 gymnasieelever. Maja Beskowgymnasiet är en av Sveriges modernaste gymnasieskolor och Umeås nyaste. Skolan ligger centralt, mellan stadskärnan och Umeå universitet. Det tar ca 5 minuter att cykla från centrala Umeå till Maja Beskowgymnasiet.

Maja Beskowgymnasiet ligger en dryg kilometer öster om centrala Umeå, just nedanför Umeå universitet. Från centrala Umeå till Maja Beskowgymnasiet är det ca 5 minuters cykeltur. Det tar ca 15 minuter att promenera samma sträcka. Länk till karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nedan finns en karta över de busshållplatser som ligger närmast skolan. Du kan även ladda ner kartan , 3 MB, öppnas i nytt fönster..
För tidtabeller se: tabussen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Maja Beskowsskolan är uppdelad i Hus 1-12. Gymnasiet håller till i Hus 4, 5, 7, 8 och 10 och högstadiet håller till i hus 1, 2, 3 och 6. Bibliotek, information och cafeteria finns i anslutning till skolans huvudentré. Maja Beskowhallen (idrottshallen) ligger närmast Fridhemsvägen, aulan ligger i Hus 2 längst upp mot Hamrinsberget (entré via huvudentrén), gymmet ligger i Hus 5 och skolrestaurangen ligger i Hus 11 mot Blå vägen (väg 531).

Alla klassrum har ett nummer som är uppbyggt på följande sätt:
hus + våning + rumsnummer. Till exempel ligger klassrum 10218 i hus 10, på våning 2 och rum nr 18

Maja Beskowgymnasiet, tidigare Östra gymnasiet och Fridhemsgymnasiet, invigdes 1957 och är Umeås äldsta gymnasieskola. Skolan utgjorde före 1966 Umeå högre allmänna läroverk.

Skolan erbjöd tidigare främst teoretiska och högskoleförberedande studier. 2012 bytte skolan namn till Fridhemsgymnasiet, efter stadsdelen Fridhem, som ligger precis bredvid skolan. Våren 2015 tvingades skolan stänga, sedan vattenläckor orsakat omfattande fuktskador. 2017 inleddes omfattande ombyggnationer och skolan slog upp portarna igen hösten 2019.

Maja Beskow är en kombinerad högstadie- och gymnasieskola och erbjuder en mix av högskoleförberedande program, yrkesprogram och elitidrottsutbildningar. Skolan är uppkallad efter den första kvinnliga läraren på läroverket, teckningsläraren Maja Beskow.

Senast uppdaterad: 27 februari 2023
Sidan publicerad av: Marie Nygren