Information till vårdnadshavare och elever i gymnasieskolan

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Det är fortfarande ett ansträngt läge med betydande frånvaro på vissa förskolor och skolor i kommunen. Verksamheter ska så långt som möjligt kunna hållas öppna och i skolan är närundervisning huvudregel. Vid hög frånvaro i skolan kan skolhuvudmannen besluta om tillfällig distansundervisning.

Från och med idag, 9 februari, avvecklar Regeringen och Folkhälsomyndigheten flera restriktioner. Hushålls- eller familjekarantän upphör och PCR-tester kommer i första hand att användas för vårdpersonal och personer i riskgrupp från detta datum. Den breda testningen av allmänheten avslutas.

Det är viktigt att även fortsättningsvis stanna hemma och undvika nära kontakt med andra om man är sjuk. Barn, elever och personal behöver vara friska innan de återvänder till förskola, skola och arbete. Barn kan gå tillbaka till exempelvis förskolan när de är tillräckligt pigga och har varit utan feber i ett dygn.

Läs mer om att stanna hemma om du är sjuk – 1177.se Vårdguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fortsatt hög smittspridning i Umeå
Det regionala smittskyddets bedömning är att det någon vecka till kan vara fortsatt hög smittspridning i Umeå innan det vänder. Det innebär att det finns risk för fortsatt hög frånvaro bland barn, elever och personal. För att värna en trygg arbetsmiljö och säkra bemanningen fortsätter förskolor och skolor att arbeta utifrån förebyggande rutiner.

Genom att följa förskolans/skolans lokala rutiner och stanna hemma när du är sjuk bidrar du till minskad smitta i verksamheten.