Filmer och frågor och svar om Forslunda

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Hej!

Jättekul att du/ni har valt att få mer information om Forslundagymnasiet! Vi har tagit fram ett antal filmer som visar vår skola och våra program. P.s Längre ner hittar du även frågor som elever i åk 9 brukar ställa till oss!

Hoppas att du/ni gillar filmerna och att vi ses hösten 2022!

. . .

Programfilmer

Naturbruksprogrammet
Rektor presenterar (Filmen gjordes förra året men gäller även 2022)

Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Lantbruk (ladugård)

Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Djurvård (kanin) Öppnas i nytt fönster.
Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Djurvård (Papegojan Fenix Öppnas i nytt fönster.)
Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Djurvård (sköldpadda) Öppnas i nytt fönster.
Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Djurvård (städa bur) Öppnas i nytt fönster.

Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Hästhållning Öppnas i nytt fönster.
Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Hästhållning (trav på Umåkers bana)
Elevfilm om Naturbruksprogrammet inriktning Hästhållning (hoppning på Hippologum) Öppnas i nytt fönster.

Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa om Naturbruksskolornas förening.

Bygg och anläggningsprogrammet inriktning Mark och anläggning
Rektor presenterar (Filmen gjordes förra året men gäller även 2022)

Elevfilm om Bygg- och anläggningsprogrammet inriktning Mark och anläggning (bygge av gödselplatta) Öppnas i nytt fönster.
Elevfilm om Bygg- och anläggningsprogrammet inriktning Mark och anläggning (hjullastare) Öppnas i nytt fönster.

Elevhem
Information om elevhemmet

Frågor och svar om Forslundagymnasiet

Hur mycker praktiskt är det?
Det är mycket mer praktiskt än vad många av våra elever förväntade sig. Under utbildningen har man dessutom minst 15 veckors APL (praktik).

Får man arbetskläder?
Ja, utifrån de behov som finns på programmet. På BA, Hästhållning och Lantbruk får man dessutom nödvändig skyddsutrustning.

Är maten god?
Vår mat är omtyckt. Vi har förmånen att servera kött från egna djur och grönsaker från egna odlingar.

Kan man ha Mark och Anläggning som extraval?
Nej, det kan man inte. Bygg- och Anläggning med inriktning Mark och Anläggning är ett komplett program. Många av kurserna är så stora att de inte passar att ha som individuellt val.

På vilka program får man ha med sig djur till skolan?
Man får ha med sig sjur i mån av plats. Företräde gäller för de som går motsvarande utbildning dvs de som läser inriktning hund har företräde till hundplatser, de som läser Hästhållning har företräde till stallplatser och de som läser Sällskapsdjur har företräde till smådjursplatser.

Hur mycket tid får man till ridning om man vill göra det?
Ca 1-2 pass/vecka. I åk1 har man både ridning, körning och trav. I åk 2-3 har man antingen pass med ridning eller trav beroende på vilken utgång man valt.

Är det lätt att ta sig till Forslunda?
Det går bussar till skolan på morgonen och från skolan på eftermiddagen.

Hur är lärarna?
Våra lärare är kunniga, engagerade, kompetenta och omtyckta.

Hur är stämningen?
På Forslunda får man vara sig själv och man kan känna sig trygg. Eftersom vi är en ganska liten skola känner vi igen varandra. Vår kökspersonal brukar vara snabba med att lära sig alla elevers namn :)

För mer information kontakta:

Cathrin Backman Löfgren
rektor, Forslundagymnasiet