Fortsatt delvis distansundervisning

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

De kommunala gymnasieskolorna fortsätter med delvis distansundervisning 3-28 maj. De kommunala gymnasieskolorna fortsätter med delvis distansundervisning 3-28 maj.
– Tyvärr är smittspridningen i Umeåområdet hög, den positiva trend som exempelvis finns i Södra Lappland finns inte här. Vi har därför efter samråd med smittskyddsläkare på Region Västerbotten beslutat att förlänga nuvarande beslut om delvis distansundervisning. Om smittläget ytterligare försämras kan vi snabbt övergå till distansundervisning på heltid, säger Ann-Christine Gradin, utbildningsdirektör.

Rektor på varje skola fattar beslut om organiseringen och prioriteringen av distansstudier utifrån identifierade behov och förutsättningar. Precis som tidigare undantas gymnasiesärskolan, introduktionsprogrammen och elever och elevgrupper som i övrigt har visat sig ha svårt att tillgodogöra sig undervisning på distans. Vidare har rektor möjlighet att ge dispens för elever att även under perioder av distansundervisning komma till skolan för att genomföra nödvändiga examinationer eller praktiska moment där så krävs för att komma vidare i kurserna.

Sedan tidigare har stödverksamheten byggts ut på samtliga gymnasieskolor med fler studiestödspass, både digitala och fysiska (covid-anpassade och utanför ordinarie skoltid) för att minska riskerna för ett kunskapstapp och en eftersläpning i elevernas studier.