Distansundervisning återinförs på de kommunala gymnasieskolorna

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Från och med onsdag 18 november återinförs delvis fjärr- och distansundervisning på de kommunala gymnasieskolorna. Eleverna ska vara hemma var tredje vecka enligt ett rullande schema.
– Nu hoppas vi verkligen att även andra aktörer i samhället förstår allvaret i situationen och tar sitt ansvar för att stoppa smittspridningen, säger Peter Vigren, ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

De kommunala gymnasieskolorna har bedrivit fjärr- och distansundervisning under en stor del av året. I samband med höstlovet vecka 44 avslutades dock detta och alla elever fick komma tillbaka till skolan på heltid. Men efter samråd med smittskyddet på Region Västerbotten har skolhuvudmannen nu beslutat att återgå till att delvis nyttja fjärr- och distansundervisning. Detta innebär att eleverna är hemma var tredje vecka enligt ett rullande schema (årskurs 1 en vecka, sedan årskurs två en vecka och årskurs tre en vecka).

– Utifrån det rådande smittläget är det tyvärr nödvändigt, men det är väldigt tråkigt att våra gymnasieelever ska drabbas ytterligare en gång under den här pandemin, säger Ann-Christine Gradin, utbildningsdirektör.

Beslutet om att återgå till delvis fjärr- och distansundervisning gäller i första hand till och med 20 januari 2021.

Mer information:
Ann-Christine Gradin
Utbildningsdirektör
ann-christine.gradin@umea.se

Nicklas Wallmark
Biträdande utbildningsdirektör, gymnasieskola, arbetsmarknad och vuxenutbildning
nicklas.wallmark@umea.se

Pontus Clarin