• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Uppdaterad: Information angående distansundervisning för elever på Forslundagymnasiet

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Umeå kommun beslutade tisdag 17 mars att följa regeringens rekommendation att gymnasie- och vuxenutbildning ska övergå till distansundervisning. För Forslundagymnasiets elever sker detta via Google Classroom och Lärum.

Vårt mål är att verksamheten fortsätter men på ett annorlunda sätt. Vi förstår att detta väcker många frågor men vi kommer arbeta för att hålla er informerade via Lärum samt via skolans webbplats www.umea.se/forslunda.

Information in العربية ,دری, english, français, فارسی, русский, af soomaali, کوردی, español, swahili, ትግርኛ and türkçe.

Nu finns en FAQ med svar på tekniska frågor och möjlighet till support i samband med distansundervisning här Länk till annan webbplats.. Dokumentet uppdateras löpande med vanligt förekommande frågor.

OBS! Nya uppstartstider för åk 2 och 3 kl. 8.30

NB2DD torsdag (sal 6)
NB2DH torsdag (sal 9)
NB3DHuSä kommer till skolan fredag (sal 6)
NB3DHädjv kommer till skolan fredag (sal 9)
BA2 kommer till skolan fredag (Maskinhallen)
BA3 kommer inte till skolan denna vecka för uppstart, utan endast för att hämta APL-papper

NB2L kommer till skolan torsdag (sal 3)
NB3L kommer inte till skolan denna vecka.

BA3 och NB3L är på APL från och med vecka 35
BA2 och NB2L är på skolan, ingen distansundervisning
NBDjur 2:or och 3:or är på skolan varannan vecka
NB3DHädjv och NB3DHuSä börjar på skolan nästa vecka, v.35 (ojämna veckor)
NB2DD/NB2DH är på skolan från och med v.36 (jämna veckor)

Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan görs senast kl. 12.00 på uppropsdagen.

Se rutin för sjuk/frånvaroanmälan här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Antagningen: När det slutliga antagningen till gymnasiet är klar torsdag 25 juni kan du logga in på Gymnasieantagningens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och se samt svara på ditt antagningsbesked. Sista svarsdag är torsdag 6 augusti.

Skollunch:

De elever som bor i Umeå kommun och går på de kommunala gymnasieskolorna Dragonskolan, Forslundagymnasiet, Maja Beskowgymnasiet eller Midgårdsskolan får möjlighet att hämta skollunch i ett urval av kommunens grundskolor och gymnasieskolor.

För mer information och beställning: www.umea.se/hamtaskolmat Länk till annan webbplats.

Checklista för elever vid tillfälliga distansstudier:

• Kontrollera att du har en fungerande internetuppkoppling
  • Har du något typ av headset, eller hörlurar med microfon som du kan använda?
  • Kontrollera att du kan logga in på Lärum och med ditt elevkonto (@edu.umea.se) på Google hemifrån. Instruktioner för hur du loggar in på Google kommer att läggas in här. Information om hur du loggar in i Lärum finns i anslutning till inloggningssidan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för Lärum. Om det inte fungerar, kontakta din mentor.
  • Ta hem alla dina läroböcker

Vad krävs för distansstudier?

• Håll fast vid rutiner och dygnsrytm
  • Följ schemat och närvara utifrån de instruktioner du får av dina lärare
  • Sjukanmäl dig som vanligt om du är sjuk och inte kan delta
  • Tänk på att självstudier innebär mer eget ansvar
  • Håll tidplaner för skolarbeten
  • Kontakta din lärare/mentor i ett tidigt skede om det uppstår problem
  • Skapa en arbetsplats hemma

Hur sker övergången från ord. undervisning till distansstudier?

Onsdag 18 mars förväntas du som är elev att börja dagen med att i hemmet hitta en lämplig arbetsplats där du kan bedriva dina studier.