Jorden och skogen i stan

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

För tionde året i rad hälsar LRF Västerbotten, Forslundagymnasiet och andra organisationer elever och lärare välkomna till Jorden och skogen i stan. Nytt för i år är att arrangemanget hålls på Forslundagymnasiet.

– Här finns alla djur i sin riktiga lantbruksmiljö, och det blir det mer verklighetstroget, säger Annika Häggmark, projektledare, LRF Västerbotten.

Arrangemanget, som brukar locka tusentals elever i årskurserna 4-6, och är uppbyggt med 25-30 olika stationer.

Elever får lära på ett roligt sätt

I år hålls Jorden och skogen i stan den 13 och 14 september på Forslundagymnasiet, som har en riktig ladugård för mjölkkor, får, grisar med mera. Umeå kommun bekostar bussar dit för de kommunala skolorna.

–Hela tanken med Jorden och skogen i stan är att ge eleverna ökad kunskap om jord- och skogsbruket. Det handlar om skogens kretslopp med plantering, skörd och förädling – men även upptäcka matens väg från jord till bord. Vi gör detta på ett spännande och roligt sätt med många praktiska övningar, berättar Annika Häggmark.

Barnen får träffa kalvar, får och grisar på Forslundagymnasiet