Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'VVS- och fastighetsprogrammet'

VVS- och fastighetsprogrammet

Direkt efter gymnasiet är du redo för arbetslivet
1 Inriktning:
  • VVS - Skolförlagt

VVS- och fastighetsprogrammet vänder sig till dig som är intresserad av installationer, service och underhåll av energitekniska anläggningar och system i fastigheter.

I VVS-yrket ingår arbeten som installation av bergvärme och luftvärmepannor, solvärme, varmvattenberedare och arbete med energibesparing. Tekniken blir allt mer avancerad och därför väljer många att anlita professionell hjälp.

Arbetet är fritt och självständigt och du arbetar nära dina kunder. Ofta ordnar du allt från inköp av material till planering och montering. Dragonskolan har ett nära samarbete med VVS-installatörerna i Umeåregionen vilket ger dig möjlighet att knyta kontakter för ditt framtida arbetsliv.

Du gör en del utbildningstid hos de samverkande VVS-företagen så kallat arbetsförlagt lärande (APL). Utbildningen följer branschens krav på olika kurser som eleven måste vara minst godkänd i.

På VVS- och fastighetsprogrammet får du grunderna i yrket. Efter utbildningen kan du söka arbete direkt. Du har redan bra kontakter då du i åk 2 och 3 fått arbeta ute på olika företag. Du är även behörig att söka till utbildningar inom yrkeshögskolan.

På VVS- och fastighetsprogrammet har du möjligheten att välja till grundläggande högskolebehörighet. Du har dessutom möjlighet att bredda dig ytterligare genom att kombinera yrkesutbildningen med att läsa särskild behörighet. Kontakta din stundie- och yrkesvägledare för mer information.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Inriktningar

På inriktningen mot VVS får du lär dig installation av värmepumpar, olika fastbränslepannor, solvärme, varmvattenberedare, olika slags ledningar inomhus och utomhus, radiatorer, brunnar och installation av allt det som ingår i ett badrum. Du får de kurser branschen kräver för installationsregler mm. Inriktningen ska även ge fördjupade kunskaper om energi- och miljöfrågor samt om säkerhet inom VVS.

Ämnen och poäng

Efter studenten
  • VVS-installatör
  • Egen företagare