Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Samhällsvetenskapsprogrammet'

Samhällsvetenskapsprogrammet

För dig som är nyfiken på samhället, både lokalt och globalt
2 Inriktningar:
  • Beteendevetenskap
  • Samhällsvetenskap

Samhällsvetenskapsprogram ger dig en bred högskoleförberedande utbildning med fokus på människor och samhällsfrågor, både lokalt och globalt.

På samhällsvetenskapsprogrammet får du förståelse och kunskap som är till stor nytta inom alla yrken där du på olika sätt arbetar med att möta och leda människor. Du kommer få verktyg och kunskap att fördjupa din förståelse av människors agerande som individer och som deltagare i grupper och organisationer ur ett samhällsperspektiv.

Vi strävar efter att tillgodose elevernas önskemål om inriktning på programmet. När det är fler sökande än organisationsplatser tillämpas meritvärdet från årskurs 9 som urvalsprincip. Efter gymnasiet finns flera intressanta vägar vidare på universitet och högskolor. OBS! Särskild behörighet kan behövas.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

Inriktningar

Inriktningen beteendevetenskap är något för dig som är intresserad av människor, grupprocesser och ledarskap. Du får kunskaper om människors utveckling och samspel i olika sammanhang.

Du läser kurser som exempelvis psykologi, pedagogik och sociologi och får fördjupa din förståelse av människors beteenden som individer. Du får också kunskaper om grupper, organisationer och samhället sett ur olika perspektiv.

Inriktningen samhällsvetenskap ger dig fördjupade kunskaper om samhällets strukturer och människors olika livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå.

Du kommer under utbildningen att fördjupa dina kunskaper i samhällskunskap men läser även kursen som geografi, religion och historia. Du kommer på intriktningen att få en större förståelse för helheten. Du får möjlighet att utveckla metoder i att kritiskt granska, tolka, förklara och argumentera utifrån olika samhällsfrågor.

Ämnen och poäng

• UF-företag
  • Idrott och hälsa
Efter studenten