Hur är det att jobba som journalist?

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

”God kväll och välkomna till P2 Nytt, där vi tar upp några av de mest aktuella nyheterna, tillsammans med mig Thea Sörlin och …Ingrid Markström. Det är torsdag den 7 december sådär precis innan helgen! Det har varit extremt kallt de föregående dagarna och det ser inte ut att bli särskilt mycket varmare. Förhoppningsvis är snön kvar till jul! Men nog om det, vi kanske ska komma igång med dagens agenda. Vi har en spännande nyhet om en förändring i skolan som nog kan väcka vissa känslor. Så vi hoppas att ni vill stanna med oss under hela programmet eller bitar av det!”

SA-elever fick i torsdags hänga med på ett unikt tillfälle, en workshop från SR där de agerade journalister och fick spela in ett radioprogram. Workshopen var en mix av vikten av oberoende journalistik och praktiska inslag att testa olika roller som journalist, allt från live reporter till granskande journalist och programledare. Hur skulle du inleda ett program för att få lyssnare intresserade av att stanna upp? Vilka frågor skulle du ställa för att ta reda på om ryktet som florerar stämmer?

Stolt över ungdomarna som gav sig in den kreativa processen och tog ut svängarna när de provade olika roller. Sveriges Radio jobbar på olika sätt för att stärka bilden av journalistrollen hos unga och lektionens syfte är att väcka elevernas intresse för yrket, men också att berätta om vikten av oberoende och opartisk journalistik.

”Vi får tacka alla reportrar och ni lyssnare som har varit med oss! Vi har haft ett fullspeckat schema med en hel del intressanta ämnen! För att avsluta kommer vi spela Cha Cha Cha”

//SA-elever och lärare