SM-guld till Headlock UF i Årets Innovation

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Tre av Dragonskolans duktiga UF-företag hade kvalificerat sig till SM i Entreprenörskap som avgjordes på Älvsjömässan förra veckan. Ekonomi-eleverna, Ida Lindsjö, Tyra Sjöberg, Alicia Kämpe, Linnea Englund, Tyra Olofsson och Maya Lindgren, lyckades med sitt innovativa hjälmlås ta sig ända till ett SM-guld.

"Det känns helt fantastiskt! Vi sattes ihop som grupp i början av året och vi har haft en idé, stark målsättning och alla har varit så drivna hela året. Planen är att driva företaget vidare." säger Ida Lindsjö, VD.

Det är en bragd att lyckas ta hem ett SM-guld där 230 företag och 800 elever deltog. Dragonskolan och Västerbotten har haft många duktiga företagare på plats över åren och lyckats bärga många silvermedaljer, men det var länge sedan vi stod högst på pallen, säger Pernilla Öhrn, förstelärare i Entreprenörskap. Årets Innovation är dessutom en av de coolaste kategorierna, att lyckas ta fram en alldeles egen produkt byggd på en egen idé.

"Idén kom efter att min hjälm hade blivit stulen, då tänkte jag att det faktiskt kan vara ett stort problem för fler. Sedan tog jag vidare idén till de här mycket kompetenta tjejerna i UF-företaget och vi var övertygade om att vi skulle lösa problemet. Vi har jobbat så hårt", säger Maya Lindgren, produktionsansvarig.

Jag är stolt över tjejerna, men också över vårt systematiska arbete med entreprenörskap på skolan, fortsätter Pernilla Öhrn, förstelärare i Entreprenörskap. Det finns ett tydligt kommundirektiv om att satsa på entreprenörskap och med stöd av skolledningen har entreprenörskap fått möjlighet att ta en tydligare roll på fler program. Vi är idag ett samspelt team av lärare från olika program och med olika kompetenser, vilket är Dragonskolans styrka.

Vi önskar tjejerna all lycka i sitt fortsatta företagande.

Motivering: ”Med en väl genomförd och dokumenterad innovationsprocess har företaget tagit fram en enkel och smidig innovation som fokuserar på att lösa ett vanligt förekommande problem. Vi ser en affärspotential med en stor målgrupp. En produkt redo för marknaden från en idé ritad i en mattebok. Gasa på säger vi från juryn, vinnare är Head Lock.”