Dragonelev uttagen till Yrkes-SM

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

10–12 maj tävlar Alva Eriksson, elev på Dragonskolans frisörgymnasium, i Yrkes-SM i Växjö. Hon är en av sex uttagna elever från hela Sverige.
– Det känns läskigt, spännande och samtidigt som en en-gång-i-livet-grej, säger Alva Eriksson.

På måndagskvällen går nattåget från Umeå till Växjö, väskan är packad och Eriksson är taggad och peppad inför kommande dagars tävlingar. Sedan hon fick beskedet om att hon är en av sex tävlande har förberedelserna varit det enda fokuset.
– Jag har varit här på skolan all ledig tid, jag går såklart inför att vinna, tas man ut till något sådant här vore det dumt att inte gå in för att vinna, säger Alva.

På tisdag eftermiddag kliver Eriksson upp på scenen för den första deltävlingen - herrklippning med skägg. Mer än så vet hon inte, först 15 minuter innan tävlingen börjar visas en bild och sedan är uppdraget att leverera en klippning enligt bilden. De tre andra momenten i tävlingen handlar om håruppsättning av långt hår, damklippning samt inklippning av löshår.

Alva Eriksson är den första eleven på Dragonskolans frisörgymnasium som tagits ut att tävla i Yrkes-SM.