Elevernas succé-podd löser personalbrist

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Industribranschen skriker efter arbetskraft, men intresset hos arbetskraften är svalt. Rasmus Fredriksson, Anton Melin och Filip Brännlund som går industritekniska programmet inom Lärlingsutbildningen på Dragonskolan startade podden "industrisnack". En podd som riktar sig till högstadieelever för att öka intresset för branschen och responsen har inte låtit vänta på sig.

- Det är superroligt, vi hade väl inte trott att det skulle bli sån här respons, men nu hör ungdomar av sig, de önskar gäster och ämnen till kommande avsnitt, säger Rasmus Fredriksson.

Till våren har eleverna gjort sina tre år på industriprogrammet på Dragonskolan och efter studenten väntar jobb. Men för fyra år sedan då Anton Melin sökte in kunde han aldrig ana vad han gav sig in på. Alla tre går i skolan en vecka för att sen under två veckor arbeta på ett företag inom branschen.

- Jag var rätt så skoltrött i nian och jag tänkte att jag skulle välja något lite lättare. Men oj så fel jag hade, vi jobbar stenhårt veckan då vi är i skolan, stenhårt under arbetsveckorna på företagen. Jag fattade verkligen inte att det var så här när jag sökte in, men jag ångrar det inte en dag, säger Anton Melin.

Just nu är fokuset att tillgodose lyssnarnas önskemål, när vi träffas är de precis på väg att spela in ett avsnitt ”en dag på industriprogrammet” De är båda eniga om att industribranschen har en hel del fördomar som inte alls stämmer och genom podden kan de bland annat motverka dem. Både Rasmus och Anton ler lite försynt då vi pratar om uppståndelse kring "industrisnack".

- Det finns många fördomar tex att man är skitig hela tiden, men det stämmer inte. Om alla bara visste hur roligt och bra vårt program och bransch är skulle många fler söka. Det är klart att det är extra roligt då yngre ungdomar hör av sig till oss, hela grejen med "industrisnack" är ju att nå just de, säger Anton Melin.

Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du lyssna på "industrisnack".